پوستر و کاربرد آن در ایران و جهان ویژه دانشجویان رشته هنر و گرافیک

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پایان نامه رشته گرافیک با عنوان گذری بر پوستر ایران و جهان

قیمت محصول 35000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

35000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

پوستر

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

پوستر صفحه کاغذی در ابعاد تقریبا” بزرگ است. که بر روی آنها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها و یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند. پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند. ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوسترها ممکن است برای جلب توجه و یا اطلاع رسانی بر روی دیوارها چسبانده شوند. اهداف پوسترها چند منظوره است. یک پوستر ممکن است برای تبلیغات و یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی استفاده زیادی می‌شود.

هنر پوستر

 

هنر پوستر

در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی بر اثر تحولات مصورسازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود؛ پدیده تازه‌ایی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد. امروزه پوسترهای مصور با بهره‌گیری از حروف متنوع، طراحی و نقاشی و عکاسی، به منزله‌ی نمونه‌های کاملاً پیشرفته‌ایی از هنر گرافیک نوین شناخته می‌شوند. گو اینکه پوسترسازی، شاخه‌ایی از گرافیک است. ولی با سایر رشته‌های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد. نقش برجسته‌های آشوری، ایرانی و رومی نوعی پوستر بوده‌اند. زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می‌کردند. که درواقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود. بعلاو ه در مصر و روم باستان ساختن آگهی‌های همگانی یا اعلامیه‌های دیواری معمول بوده است. یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌هایی که مکشوف شده، پاپیروسی است که پاداش برای برگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می‌کرد.

 

تاریخچه پوسترها در جهان

پوسترها آثار میرایی هستند؛ اما پاره‌ای از آن‌ها در  عین گذرا بودن نیز ماندنی‌اند. پوستر نخستین هنر پاپ و نخستن فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خویش یعنی بی‌پروایی محض و پیش‌پا افتادگی محض پرداخت. پوستر هنری برونگراست. درهنگام طراحی یک پوستر باید در مرحله اول موارد استفاده آن موردنظر قرار گیرد. امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است. تبلیغاتی همگانی و مؤثر در زندگی، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات، عرصه خدمات و کالاها. تبلیغاتی برای فراخوانی، هشداردادن، بازداشتن، تشویق و ترویج کردن. مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می‌تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود پوستر است. که در دید همگان عرضه می‌شود و بدلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انگلستان در سال 1875 میلادی مارک استیسی با استفاده از کلیشه چوبی پوستری برای تبلیغ را طراحی کرد.

تکنیک‌های به کار رفته در پوسترها

استفاده از تکنیک‌های مختلف مثل ایربراش، فتوگرافیک، بکاربردن روش‌های مختلف در حروف‌چینی و سیستم پیشرفته چاپ و تخصصی شدن نحوه‌ی طراحی پوستر، هنر پوستر را متمایز می‌کند.

تاریخچه پوسترها در ایران

در ایران نیز طراحی پوستر روند تکاملی داشت. اولین پوستر در زمینه سینما کار شد که برادران سروری آن‌را طراحی کردند. در سالهای دهه‌ی 1310 شیوه‌ای بوجود  آمد. به این شکل که پلاکاردهای کوچکی را در شهر می‌گذاشتند و از این شیوه در اروپا برای تبلیغ تئاتر استفاده می‌شد. نوع دیگر تبلیغ که در ایران معمول بود نصب پوستر روی تخته‌های چوبی در اندازه‌های متفاوت و قراردادن آن در گذرگاه‌های پر رفت وآمد بود. در آن دوره طراحان پوستر همه نقاش بودند و طرح گرافیک و پوستر به عنوان یک حرفه هنوز شناخته نشده بود. از شهریور سال 1320 به بعد کار مطبوعات بعلت آزادی نسبی که و جود داشت رونق گرفت و تبلیغات تجاری از سال 1325 بوجود آمد. در این دوره تأسیس سازمان‌های تبلیغاتی گسترش یافت. در طول سال‌های 1325 و 1327 انتشار مجلات و نشریات که مطالب آن بیشتر ادبی و فرهنگی بود رشد کرد. سال‌های 1327 تا 1334 پیشرفت های حرفه‌ای تبلیغات اوج گرفت.

 

تاریخچه‌ی پوسترها در ایران بعد از انقلاب

اعلان کلمه ای است  عربی که واژه‌ی انگلیسی آن پوستر کم کم در زبان فارسی محاوره ای امروزه ایران به مفهوم آگهی دیواری که ا ز حدود رایج کوچکتر نباشد جا افتاده است. واژهی دیگری که برای این مفهوم البته در سطحی محدودتر رایج است ” آفیش” می‌باشد که فرانسوی است و این هر دو واژه بیشتر در دانشکده‌های هنری به جامعه راه یافت. واژه‌ی سومی که در کتاب‌های هنری برای همین مفهوم مورد استفاده قرار می‌گیرد پلاکات است که در زبان آلمانی و روسی همین معنی را دارد ولی در ایران مفهوم خاصی پیدا کرده و آنرا به طومارهای بزرگی که روی آن شعار می‌نویسند.

 

ماهیت پوسترها و کاربرد آن

پوستر را به فشارسج رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعبیر کرده‌اند. و نیز پدیده‌ای که آیینه و مداخله‌گر فعالیت‌های نظری و عملی انسان می‌باشد. پوستر می‌خواهد توجه  ما را به پیامی جلب کند؛ محصولی را معرفی کند. ما را به فعالیتی تفریحی دعوت کند و یا به مبارزه‌ای تبلیغی فرا خواند. برای انجام این کارها، باید طیف وسیعی از مردم پوستر را ببینند، و از این رو باید پوستر در گستره وسیعی در معرض دید عموم قرار گیرد، این امر نیازمند تعداد زیادی کپی از پوستر است. از یک سو پوستر، محصولات و تولیدات اقتصادی و صنعتی را معرفی می‌کند و از سوی دیگر نیازها و تقاضاهای مصرف  کننده را به نمایش میگذارد. پوستر، اطلاعاتی را درباره شرایط سیاسی نمایندگان حکومت، مسائل و مشکلات اصلی مالی مرتبط با مردم و نیز  راه‌حل‌های قراردادی یا پیشرو برای آن مشکلات عرضه می‌کند.

پوستر تبلیغاتی

 

طراحی پوستر

عامل محرک در بوجود آوردن و خلق کردن اشکال مختلف بصری نیاز انسان است، که بعضی از آنها ساده و بعضی عالی تر و معنوی ترند.بعضی از آثار صرفاً برای ثبت و ضبط یا تعیین هویت اشخاص و مکانی پدید می آیند.یک پدیده بصری می تواند ناقل خبر باشد، ناقل پیامی ویژه و یا احساسی خاص باشد که این عمل بصورت ناخودآگاه و غیرمستقیم به شکل محصول فرعی در کنار استفاده از پدیده های بصری، صورت می گیرد و یک رسانه بصری می تواند نقشهای مختلفی را ایفا کند.

 چهارچوب طراحی

طراح باید چهارچوب امکانات این وسیله را بشناسد. قطع پوستر، انتخاب رنگ، عناصر تصویری، شیوه طراحی، عکاسی، انتخاب خط، نوع کاغذ  و چاپ و محل نصب و قرارگیری پوستر مواردی هستند. که طراح پوستر باید مدنظر داشته باشد تا بتواند به بهترین وجه پیام موردنظر خود را به مخاطبانش انتقال دهد.

عوامل مؤثر در طراحی پوستر

  •  تعادل
  • وحدت
  •  تأکید
  •  جذابیت‌های ویژه

عوامل موفقیت نهایی پوستر

  • انتخاب یک شعار با معنا برای پوستر
  • انتخاب یک تصویر مناسب و هماهنگ با مضمون پوستر
  • تعیین مشخصاتی چون علامت اختصاری؛ نام محصول، خدمات با رویدادی که قرار است تبلیغ شود؛ زمان، تاریخ، مکان، نرخ و غیره

 

ویژگی‌های فنی در طراحی

  • اندازه و ابعاد پوستر
  • تعداد رنگ‌هایی که باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • تعیین ویژگی‌های مورد تأکید در پوستر
  •  شناخت مخاطبین پوستر
  •  شناخت ابزاری که پوستر روی آن چاپ می‌شود
  • شناخت نوع چاپ

 

خطای رایج در طراحی پوسترها

یکی از خطاهای رایج در طراحی پوستر، انتظام ناپیوسته کلمات در یک شعار است. در چنین مواردی ممکن است، فکر و پیامی که قرار  است منتقل شود، از بین برود.شعار پوستر، باید بگونه‌ای نمایش داده شود که در حالت عادی قابل خواندن باشد. استفاده از حروف با زاویه تند، نمایش عمودی کلمات و جداکردن کلمات از یکدیگر، همگی موجب می‌شود که خواندن شعار با اشکال مواجه شود و لذا باید در کاربرد این جلوه‌ها، کاملاً  با دقت عمل شود.

بهتر است برای اصلاح و تغییرات بیشتر اولیه از نظرات و یپشنهادات دیگران استفاده شود و از آنها خواسته شود که تأثیر بصری و تناسب طرح با مضمون پوستر را ارزیابی کنند. سرانجام از بین این طرح های اولیه، طرحی را که بیشترین و بهترین حالات ممکن را بدست می دهد، انتخاب شود و آنگاه پوستر باید با اندازه های اصلی، طراحی شود تا پس از طی مراحلی به مرحله اجرایی برسد.

کاربرد حروف در پوسترها

در تمامی پوسترها، حروف بعنوان یک عنصر تشکیل دهنده از کلیت طرح، حضور دارند. در حقیقت برخی از پوسترها اساساً بر حروف و کلماتی که در  پیوند با رنگ، یک بیان بصری و پویا را ارائه می دهند، متکی هستند و برپایه حروف بنا شده اند با این حال غالباً استفاده از حروف بعنوان یک پیام یا شعار، زمان، مکان، نام محصول، نام سازمان یا رویدادی که با آن مرتبط است. با یک تصویر جذاب ادغام می‌شود؛ تا پیام مورد نظر پوستر را تکمیل کند.

نکات مهم در طراحی حروف پوستر

  • خطوط راهنما
  • فواصل بین حروف و کلمات
  • سادگی و خوانایی
  • شناخت مخاطبین

روش‌های رسیدن به اهداف

  •  با بزرگترکردن یک کلمه نسبت به دیگر کلمات
  • با تغییر رنگ یک کلمه نسبت به دیگر کلمات
  • با تغییر نوع طراحی آن کلمه
  • با نوشتن آن بصورت مایل( ایتالیک )
  • با کشیدن خط در زیر آن
  • با دادن افکت و جلوه هایی خاص به آن کلمه

ویژگی‌ پوسترهای مناسب

  1.  سرعت انتقال پیام
  2. کیفیت انتقال پیام
  3. دربرداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام

 فواید آموزش از طریق پوسترهای گرافیکی

  •  جلب توجه و ایجاد تمرکز
  •  افزایش میزان فهم در زمانی کوتاه
  • تقویت و استحکام یادگیری

نقش رنگ در طراحی پوستر

پوسترها علاوه بر سادگی باید دارای رنگ‌های جذابی باشند، مهم‌ترین عاملی که جلب توجه می‌کند، رنگ است. رنگ مهم‌ترین عنصر بصری از نظر بار احساسی و عاطفی است. بنابراین دارای نیروی ویژه‌ای در انتقال اخبار بصری است. رنگ نه فقط دارای معانی رمزی هست بلکه وسیله‌ای بصری در اطلاع رسانی است. افراد هر یک به فراخور نوع شخصیت خود دارای سلیقه‌های شخصی در انتخاب رنگ هستند. ولی برغم اهمیت رنگ عوامل محیطی نیز مهم  هستند. بطوریکه مکان نصب پوستر را هنگام انتخاب رنگ باید در نظر داشت و پیام و رنگ بکارگیری آن باید متناسب با موضوع باشد و اهمیت دارد. مثلاً پوستر با زمینه‌ی سبز در شهری مثل شمال ایران توجه را دیرتر جلب می‌کند؛ تا همان پوستر با رنگ نارنجی یا قرمز.

 دسته‌بندی رنگ‌ها

  • رنگ‌های اصلی
  • رنگ‌های درجه دوم
  • رنگ‌های درجه سوم
  •  رنگ‌های مکمل

 

رنگ و جلوه بیانی در پوستر

رنگ نیز نقش مهمی در جلوه بیانی پوستر ایفا می‌کند. رنگ بعنوان یک نماد می‌تواند بر تأثیر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موضوع تأکید کند. نحوه استفاده از رنگ مثلاً برای نمایش موضوع پوستر متفاوت می‌باشد. این به آن معنا است که موضوع پوستر، با نحوه انتخاب رنگ رابطه مستقیم دارد. رنگ با ایجاد ریتم بصری یا خلق جلوه‌های چشمگیر، می‌تواند در جلوه نهایی  پوستر تأثیر تعیین کننده داشته باشد. همچنین رنگ بعنوان یک  ابزار بیان شرایط روانی و یا یک وسیله ارتباطی، می‌تواند مورد توجه طراح باشد. بعلاوه گاه طراح با استفاده خاص از رنگ‌ها، می‌تواند از آن بعنوان عاملی برای ایجاد ارتباط و پیوستگی بین یک مجموعه پوستر بهره ببرد

 

ویژگی رنگ در پوستر‏های کودکان

کاربرد رنگ در آثار پوسترگران،با توجه به مواد به کار گرفته شده، زاویه‏ دید و روش کار، از گوناگونی فراوانی برخودار است. در این‏جا برخی از ویژگی‏‌های کاربرد رنگ در آثار پوسترگران، مورد گفت‏وگو قرار می‌‏گیرد. گرایش به کاربرد رنگ‏‌های تند، خالص، درخشان و یکدست، یادگار تلاش‏‌های رنگی هنرمندان گذشته است .که هنوز هم نمودهایی از آن در زندگی‏‌های قبیله‏‌ای و در نقش و نگار بخشیدن به چهره، اندام و  اشیای‏ پیرامون به چشم می‌‏خورد. نقاشان رنگ‏‌اندیش امپرسیونیست،به ویژه‏ هنرمندان فوویست در آثار هنریشان،به فراوانی از حضور این‏گونه‏ رنگ بهره می‏‌جستند. استفاده از رنگ‏‌های تند، درخشان و غیرترکیبی‏ در آثار هنرمندانی چون مرتضی ممیز از جمله در پوستر حقیقت و مرد دانا و بهمن دادخواه در پوسترها، دیده می‏‌شود. استفاده از این‏گونه‏ رنگ، بیشتر مناسب کودکان خردسال‏ و سال‏‌های اول دبستان است.

.نقش‏‌های اصلی و پایه‌‏ای‏ رنگ را می‌‏توان چنین دسته‌‏بندی‏ کرد:

1.نقش حسی

2.نقش نمادین

3.نقش ساختاری

 

پوسترگران پوستر‏های کودکان،برای ایجاد بافت در پوستر،به یکی از سه روش زیر روی می‌‏آورند:

1-ایجاد احساس بافت از طریق نوع خط،فرم پوستر و رنگ‏‌های به کار گرفته شده

2-ایجاد بافت بر زمینه پوستر

3-ایجاد بافت از راه تکه چسبانی(کلاژ)

تایپوگرافی

تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است. که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می‌گیرند.

خصوصیات تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی

در طراحی اعلان (پوستر/آفیش)، نوشتار و متن، غیر از وظیفه اطلاع رسانی مکتوب خود نیز یک فرم محسوب می‌شود. در کل ساختار پوستر از لحاظ ترکیب بندی و صحفه آرایی به کار می‌آیند. ایرادی که در اکثر پوسترهای فارسی نسبت به لاتین به چشم می خورد؛ عدم تنوع در فونت‌های فارسی است. به ندرت آثاری با تأکید بر روی نوشتار دیده می شود. (هرچند که از نظر ارزش گذاری تصویر و نوشته به یک اندازه است.) و یا اینکه از تایپوگرافی خلاق و قوی از لحاظ بصری خبری نیست. بیشتر این آثار دارای حروفی مشابه و یک دست از لحاظ فرم هستند.

تایپوگرافی در پوستر

 

نتیجه‌گیری

با ظهور پوستر در دنیا شگرفی‌های مختلف و تحولات زیادی رخ داد گرچه انقلاب صنعتی یک رویداد بزرگ است. در جهان ولی توانسته تا به امروز موفق‌ترین مسئله‌ی چاپ در جهان شود. و در تبلیغات گرافیکی در امور طراحی و در مسائل بزرگ جهانی حرف اول را بزند و موفق باشد به خصوص در انگلستان چون این کشور سعی و تلاش زیادی برای به ثبت رساندن چاپ داشته است. امروزه تحولات چاپ در انگلستان به تمامی کشورها رسیده به خصوص ایران که شاهد دیدن این شگرفی‌ها در جهان امروز و کشور عزیزمان هستیم.

 

قالب word و PDF، تعداد صفحه 88 (قابل ادیت)

محتوای فایل شامل:

هنر پوستر
تاریخچه
تاریخچه در ایران بعد از انقلاب
تاریخچه اعلان
ماهیت پوستر و کاربرد آن
طراحی
تصویر آثار مرتضی ممیز
عوامل موثر در طراحی
ویژگی های فنی طراحی
کاربرد حروف
ویژگی های پوسترهای مناسب
فواید آموزش از طریق پوستر

و…

موارد مشابه از سایت هفت برگ قابل دسترس است.

پایان نامه گرافیک با عنوان خط و نوشتار،خطوط تصویری و پیکتوگراف های نخستین

پایان نامه گرافیک بررسی جایگاه زیبایی شناسی و عصر تکثر در گرافیک

35000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 297 عدد
تعداد محصولات 1332 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد