پایان نامه رشته گرافیک در زمینه‌ی طراحی کیف‌های چرم با نقوش اسلیمی و ختایی

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پایان نامه رشته طراحی دوخت با موضوع بررسی و الهام از نقوش اسلیمی و ختایی در طراحی کیف چرم

قیمت محصول 65000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

65000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

نقوش اسلیمی در طراحی کیف چرم

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

با توجه به  اینکه نقوش اسلیمی یکی از کهنه‌ترین  نقوش ایرانی بحساب می‌آید. تصمیم بر آن شد که با معرفی این نقوش که نقشی زیبا و شگفت‌انگیز در هنر ایرانی به‌ویژه معماری و نگارگری بوده است. این نقوش فرم ساده  شده‌ی نقش‌های طبیعی است و بر خلاف  نقوش  ختایی که نقشی نرم و لطیف است این نقوش کمی خشن هستند.  این گونه طرح‌ها در دوران اسلامی به زیباترین  و شگفت‌آورترین حالت خود رسیدند. از زمان‌های باستانی در انواع هنرهای ایرانی بویژه معماری و نقش برجسته و همچنین بصورت  نقش پارچه و فرش و کنده‌کاری روی چوب و فلزات مورد توجه هنرمندان و نگارگران قرار گرفته بود . در این پروژه به بررسی نقوش اسلیمی روی انواع چرم ، پرداخته شد است.

 

هدف نقوش اسلیمی

هدف از انجام  این پروژه‌ی تحقیقاتی بررسی همه جانبه‌ی نقوش اصیل  اسلیمی و شناخت انواع چرم برای یافتن طرحی مناسب با پشتوانه‌ی تاریخی برای طراحی کیف‌های چرمی می‌باشد و برای آشنایی هر چه بیشتر با  هنر و تمدن درخشان ایرانی مطالبی کوتاه در زمینه‌ی نقوش اسلیمی و ختایی و همچنین معرفی انواع چرم است. با توجه به علایق شخصی به نقوش اسلیمی و اصیل ایرانی و همچنین طراحی کیف بر آن شدم که قابلیت های نقوش اسلیمی را این بار در زمینه طراحی کیف‌های چرم به اجرا درآورده شود. می‌توان  در نقوش اسلیمی در زمینه‌ی طراحی کیف‌های چرم  امروزی استفاده  کرد.

 

نقوش اسلیمی

نقوش اسلیمی نقشی است  بسیار زیبا و شگفت ‌انگیز که در اکثر هنرهای آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنگامی که نقش اسلیمی و  ختایی با هم گرفته شود. نقوش اسلیمی به عنوان نقش اصلی و نقوش  ختایی در مرتبه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. نقش ختایی برای پر کردن فضاهای خالی ما بین اسلیمی و همچنین برای کم کردن سختی و خشونت اسلیمی بکار گرفته می‌شود.

کاربرد نقوش اسلیمی

کاربرد نقوش اسلیمی در معماری بویژه نقش روی گنبدها و حاشیه‌ی کتیبه‌ها و بصورت  نقش حاشیه  در فرش و لچکی و همچنین نقش خورشیدی است در نگارگری این گونه نقش‌ها در تزیین پارچه‌ها  نیز بکار گرفته می‌شد. اسلیمی نقشی است که از نظر روش ترسیمی قدری پیچیده است و در همه هنرهای ایرانی  بویژه هنر معماری، تذهیب، قالی‌بافی، کاشی‌کاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. انسان در بیشتر اوقات در پی آن است که خواسته‌های قلبی و زیبای را می‌بیند به صورت هنر تجلی ببخشد. تمام آثاری که در هنرهای زیبایی و ایران باستان می‌بینیم  اشاره به مفاهیمی خاص دارند که معمولا به صورت  نماد بکار می‌رفته است  و ریشه در اعتقادات مردمان آن سرزمین داشته است.

 

شروع نقوش اسلیمی

اسلیمی که در اثر اکتشاف قسمت اصلی و اساسی که ایرانیان از یک زینت یونانی کردند پایه و آغاز فصل نوینی در تاریخ هنرهای تزئینی شد. اسلیمی نتیجه‌ی فکر بشر است ولی صرفا یک چیز موهوم و اتفاقی نیست بلکه در حد زیادی با قانون علمی و ریاضی وجه مشترک دارد. نقش‌های اسلیمی با تکرار منظم خود قواعد دقیق ریاضی تمام صفحات را پر می‌نمایند و فضاهای خالی بین اسلیمی‌ها  بوجود می‌آیند. نقش را بهتر نشان می‌دهند.

موارد استفاده از نقوش اسلیمی

شیوه‌ی از تزئین با شکل‌های دقیق هندسی و نقش‌های گیاهی ساده شده  ( استیلیزه و قراردادی) و دور از طبیعت ( انتزاعی) با پیچ و خم‌های متقاطع و موزون و مکرر که در تذهیب کاشی‌سازی، قالی‌بافی، گچبری، قلمزنی، منبت‌کاری، حجاری و دیگر زمینه‌های کاربرد دارد .

 

مفهوم نقوش اسلیمی

مفهوم اسلیمی را می‌توان به آن دسته از فرم‌های شکلی که هنر خاور نزدیک زاینده آن بود محدود نمود و به بیانی دقیق‌تر به آن دسته از اشکالی  اسلیمی گویند که سامان اصلی شکل‌یابی آن‌ها، فرم‌های دو شاخه ایست که با طبیعی خمیده و نرم، به عنوان معمول‌ترین عنصر و ویژگی بیانی هنر اسلامی و تنها در همین فرهنگ هنری به شمار می‌آیند. این اشکال بیانگر انتشارات و تلویحاتی است که بازتابی از جان عرب در آن متبلور گشته است. محققاً ریشه‌ها و الهام‌هایش را مدیون عناصر مادی و واقعی بسیار است که عرصه‌ی آن‌ها از شکل‌های برگ نخل و (نخل گونه) یا اندام‌های گیاهان و شاخه‌ها برگ‌ها، گاه به شکل سوسن و زنبق و گاه شبیه غلاف‌ها و کاسه‌ها و «گل اندام های» دیگر یا پیچیدگی سانان و روندگان رویان، گسترده است.

 

نقوش اسلیمی هنر اسلامی

نگار‌گر ایرانی در دوره اسلامی در پی آفرینش نقشی است که در آن جلوه جمال از پی قدرت  پروردگار یکتا را نمایان سازد و از این راه به نیایش پروردگار دانا و توانا می‌پردازد و در این رهگذر با چنین  اندیشه‌ای و در پی ساختن نقش بر می‌آید که آن را  از قید و بند طبیعت  باشد اما با آن تفاوت دارد. طرحی که امروز به نام اسلیمی در هنر ایران شناخته می‌شود. طرحی تجریدی و انتزاعی و تکامل یافته از نقش‌مایه‌هایی است که در چند هزار سال کاربرد، دگرگونی‌های بسیار به خود دیده، تا به صورت کنونی درآمده است.

 

اثر نقوش اسلیمی هنر اسلامی بر جوامع غربی

باستان‌شناسان و پژوهشگران غربی به هنگام بررسی هنر اسلامی، چون با نقش اسلیمی نخستین بار در سرزمین‌های غربی اسلامی چون فلسطین روبرو شدند، این نقوش را عربی پنداشته، آن را «اربسک = عربانه» خواندند. در حالی که پس از مدتی دریافتند که این طرح ها هیچ‌گونه ارتباطی با عرب نداشته، و سرچشمه گرفته از هنر دیگر ملل و از همه بیشتر متاثر از هنر ساسانی، هلنی و بیزانس است اما به هر حال، اسلیمی نقوشی است که در دوره اسلامی تکامل یافته است.

 

ارتباط نقوش اسلیمی با موسیقی

نقش‌های اسلیمی مانند حرکت ریتمیک در موسیقی و یک ملودی زیبا و هماهنگ در ترکیب نقش‌هاست بدست می‌آید و می‌توان چنین بیان داشت که هیجانات لایتناهی که از الحاق جسم و روح نگارگر می‌جوشد در خیال خود ساخته و پرداخته و در کمال چیره دستی با قلم بر روی صفحه نقش می‌نماید و همانگونه که در موسیقی مشرق زمین بویژه موسیقی ایرانی احساس نوازنده حاکم است و حرکات موزون اسلیمی نیز به نواختن نقش‌ها شبیه ریتم‌های موسیقی می‌باشد و در واقع روح موسیقی در قلم نگارگر دمیده می‌شود

 

نگاهی تاریخی به نقوش اسلیمی و ختایی

اولین نقوش بر دل غارها، صخره‌ها و سفال‌ها توسط انسان‌های نخستین ترسیم شده است. ولی به تدریج و با گذشت زمان‌های بسیار انسان توانست به آن‌ها تکامل ببخشد. نقوش شامل موضوعات مختلف از جمله انسانی، گیاهی، حیوانی و اشیا» می‌باشد. گروهی از نقش‌ها که با الهام گرفتن از گیاهان در طبیعت شکل می‌گیرند. نقوش گیاهی نامیده می‌شوند. بعضی از نقوش گیاهی هستند که به عنوان عناصر تزئینی در بسیاری از صنایع هنری و از جمله معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نقوش گاه به تنهایی و گاه به صورت تلفیقی با سایر نقوش از جمله نقش‌های ساده هندسی در بسیاری از آثار از جمله اشیا و بناهای تاریخی دیده می‌شوند.

 

نقوش ختایی

در طراحی سنتی با توجه به شیوه  ترسیم خطوط نقوش به 2 دسته تقسیم می‌شوند: دسته  اول نقوشی  هستند که با خطوط راست و اشکال زاویه دار ترسیم می‌شوند که به آن‌ها نقوش شکسته گفته می‌شود. دسته  دوم نقوشی هستند که با خطوط منحنی ترسیم می‌شوند که این  نقوش گردان هستند نقوش گیاهی اسلیمی و ختایی از نوع دسته دوم هستند. ختایی را برخی منصوب به خطا به معنی اشتباه و سهو می نامند و بصورت ((ختا)) و ((خطا)) نوشته می‌شود . ختا به معنی گل و ریحان نیز بکار برده می‌شود.

 

صورت اسلیمی

در صورت و ظاهرا  اسلیمی به سرو اشاره شده که در حلقه‌ی وجودی سر خم می‌کند و تعلیم و تسلیم می‌شود در مجموعه اسلیمی چند عنصر وجود دارد که ساقه‌ی اسلیمی را تشکیل می‌دهد

انواع نقوش اسلیمی

  • اسلیمی ساده
  • اسلیمی توپر
  • اسلیمی توخالی
  • اسلیمی دهن اژدری
  • اسلیمی خرطوم فیلی
  • اسلیمی ماری و انواع دیگر

  بته جقه

روش ترسیمی بته جقه  تکرار در دوایر است که درون یک دایره‌ی بزرگ است. که انتخاب یکی از دوایر و ترکیب آن با زاویه‌ی دیگر تشکیل  بته جقه  را می‌دهد.

تزیین اسلیمی

اسلیمی را با اسلیمی می‌توان تزیین کرد منوط به آنکه از همان  نوع اسلیمی باشد که در شکل دارد. گاهی در انتهای اسلیمی عنصری به عنوان (سا) اسلیمی آورده می‌شود که برای تزیین بیشتر اسلیمی بکار می‌روند. گره در اسلیمی و ختایی مشترک است اما چنگ در اندازه بزرگ‌تر از گره  و متناسب با اندازه‌ی وسیعی تعبیه شده است  و در محدوده‌های خلوت و برای ایجاد زیبایی فقط خط نقطه مسطح  که در هر تصویر حضورشان زیبنده است؛ حسن و استحسابی به ارمغان می‌آورد .

 

سربند اسلیمی

سربند نقشی است که برای اتصال و استحکام و پوشاندن بندهای اسلیمی در نقطه‌ی شروع، نقطه انشعاب  و نقطه‌ی تقارن  بکار می‌رود .

سربندها شامل‌: سربندهای اسلیمی نوری، سربندهای مثلثی، سربندهای لاله‌ای سربند صنوبری هستند.

 

تاریخچه چرم

زیباترین جلوه‌ها در ایران اسلامی در هنرهای دستی از قبیل چرم‌سازی و چرم ‌دوزی، خاتم‌کاری، قلم‌زنی و … مشاهده کرد. شکار عامل آغازی برای پوشیدن لباس‌های پوستی و چرمی بوده است. اما پس از مدت زمانی پوست‌ها خشک شده و دیگر قابل استفاده نبود. از این رو بشر ابتدا با جویدن پوست آن را نرم ساخت بعد با کوبیدن آن و پس از کشف روغن با چرب کردن پوست را نرم می‌کردند. هنوز هم در پاره‌ای از نقاط دنیا این روش معمول است. بشر کشف کرد که با خواباندن آن‌ها در شیره بعضی از درختان که با آب مخلوط شده بود، آن را می‌تواند نرم کند. و به هر فرم و شکلی که می‌خواست درآورد. قدمت استفاده از چرم در ایران به 1500 سال قبل از میلاد بر می‌گردد که یکی از پرکاربردترین مصارف آن برای کفش بوده است.

 

 مشهورترین فرآورده‌های دباغی

یکی از مشهورترین فرآورده‌های دباغان دوره اسلامی، چرم است که در سراسر اروپا خواستاران فراوانی داشت. ساخت آن در قرن هشتم هجری (قرن  14  میلادی) با استفاده از پوست نوعی گوسفند بوده است. این نوع گوسفند هم اکنون در جزیره‌های کرکس و ساردینا به حیات خود ادامه می‌دهد. در اسپانیای اسلامی ، چرمسازان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کردند از جمله دباغی با سماق و زاغ کردن پوست یک نوع بسیار مرغوب چرم اسپانیا به رنگ سرخ براق را ظاهرا با استفاده از رنگدانه‌های قرمز موجود در بدن  حشرات تهیه  می‌کردند. طیف فرآورده‌های چرمی بسیار گسترده است و شامل کالاهایی از قبیل پوشاک، کفش، صندل، کفش راحتی، چکمه، پوتین، کیسه، کیف محافظ‌های گوناگون خیک آبدان، غربال، آلات موسیقی و … بوده است.

 

چرم ساغری

ساغری را از پوست  اسب و دانه‌هایی که در زبان فارسی تخم نامیده می‌شود درست می‌کردند از این جهت چرم ساغری نامیده می‌شود که حتی از پوست خر این چرم را می‌سازند. دباغان پوست‌های بزرگ را قطعه قطعه می‌کنند و با آهک به عمل می‌آوردند. زیرا چرم درهوای خشک با همین  ماده به عمل می‌آمد. و نیاز به پوست  کوبیده‌ی بلوط نیست. دباغی تا 50 سال به صورت  سنتی انجام می‌گرفت. تا آنکه  کارخانه‌های بزرگ و مدرن ‌چرم‌سازی در مناطق مختلف کشور مانند مغان و همدان راه اندازی شدند.

 

چرم

چرم جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایه فناوری باستانیان را شکل می‌داده است. صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند. این تفاوت از اهمیت مواد خام مورد استفاده در هر کدام پیداست. مواد خام مورد استفاده در صنعت چرم، محصولات فرعی صنعت گوشت هستند؛ در حالی‌که گوشت ارزش بیش‌تری از پوست دارد. از ابزار کار با چرم می‌توان به سنبه، مشته، تخته‌ی فشرده پلاستیکی، قیچی مخصوص چرم، کاتر، خط کش فلزی، چسب آهن، کوپ و موم، آستر، نخ ابریشم، سوزن، فندک، خودکار اکلیلی، واکس، زیپ، تلق، یراق‌آلات و مقوای الگو کشی اشاره نمود. از انواع دوخت نیز می‌توان به دوخت ضربدر، دوخت دندانه موشی، دوخت بخیه، دوخت  زنجیره‌ی ساده اشاره نمود.

 

انواع چرم

چرم گاوی: بخاطر ضخامت دوام برای ساخت کیف‌های اداری مردانه، کفش و فرش‌های زینتی استفاده می‌شود. چرم اشبالت از ورقه نمودن چرم‌های ضخیم  بدست می‌آید و بدون رخ می‌باشد برای ساخت  رویه  کفش، کیف دوزی و حتی آستری کیف استفاده می‌شود.

چرم‌های مویی: رخ آن دارای پشم کوتاه و بلند می‌باشد که نشان دهنده‌ی ذبح حیوان  است. کاربرد بیشتر دکوری دارد. مثل جلوی شومینه و یا رویه‌ی مبلمان.

چرم های چاپی: برای تهیه چرم با رخ مصنوعی مثل مار و سوسمار با استفاده از از پرس‌های هیدرولیکی نقوش پوست بدن این حیوانات روی پوست  گاو پدیدار می‌شود. که در کیف‌های دستی زنانه و کیف پول کاربرد دارد.

چرم  گیاهی: با استفاده از تاتن و سایر عناصری که در پوست تنه و میوه برخی درختان، تهیه  می‌شود. این نوع چرم، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ است که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد.

 

نتیجه بررسی نقوش اسلیمی در روی چرم

در طراحی کیف‌ها از نقوش سنتی اسلیمی و ختایی یا توام با هم استفاده شده است. شیوه کار بدین صورت است که ابتدا مانکن‌ها را دو به دو بر روی مقوای کار که به مقوای آبرنگی مشهور است کپی می‌کنند؛ و بعد کیف‌ها را روی آن طراحی می‌کنند سپس بوسیله انواع وسایل نقاشی از قبیل آبرنگ، گواش، مداد رنگی، خودکار رنگی و روان نویس مشکی شروع به کار می‌کنند. بدین صورت که اول زیر رنگی از رنگ مورد نظر را روی تمامی سطح کار می‌آورند. پس از خشک شدن تمامی سطح کار، شروع به  کشیدن خطی فرضی می‌کنند. این خط بدان جهت کشیده شده است که طراح نخواسته تمام سطح کار را رنگ آمیزی نکند.

مشخصات فایل:

فایل ورد با 93 صفحه و با حجم (7.0 MB)( قابل ادیت)
محتوای این فایل شامل:

بیان مساله
اهمیت و ضرورت
فرضیه تحقیق
روش تحقیق
پیشینه تحقیق
مقدمه
فصل اول نقوش اسلیمی
معرفی نقوش اسلیمی
نگاهی تاریخی به اسلیمی و ختایی
نقوش ختایی
واژه ختا
واژه خطا
معنای اسلیمی
صورت اسلیمی
انواع اسلیمی
تزیین اسلیمی
سربند اسلیمی
فصل دوم چرم
تاریخچه چرم
چرم سازی
رم گوسفندی
چرم گاوی
چرم های مویی
چرم های چاپی
چرم گیاهی
ابعاد زیست‌محیطی
فصل سوم کار با چرم
ابزار کار با چرم
انواع سنبه چینی – ایتالیایی و ایرانی
طرز استفاده از چسب آهن ، کوپ و آستر
طرز استفاده از خودکار اکلیلی و واکس
لوازم مورد نیاز جهت الگو کشی
انواع دوخت
دوخت ضربدر
دوخت بخیه
دوخت زنجیره ی ساده
فصل چهارم آنالیز
مراحل طراحی کیف ها
مراحل الگو کشی و دوخت
تصاویری که از آنها ایده گرفته شده است
تصاویر تایید شده
تصاویر آنالیز شده
مراحل طراحی
مراحل الگو کشی همراه با وسایل
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

موارد مشابه از سایت هفت برگ قابل دسترس است.

پایان نامه بررسی تاثیر جنبش مینیمالیسم بر گرافیک محیطی فضاهای داخلی آمریکا از 1960 تا 2015 میلادی

پایان نامه گرافیک با عنوان خط و نوشتار،خطوط تصویری و پیکتوگراف های نخستین

پایان نامه گرافیک بررسی جایگاه زیبایی شناسی و عصر تکثر در گرافیک

65000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 269 عدد
تعداد محصولات 1130 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد