بررسی روند شکل گیری آرامگاه ها و مقابر درمعماری اسلامی ایران

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پاورپوینت معماری آرامگاه های مشاهیر

قیمت محصول 9000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

9000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

معماری آرامگاه مشاهیر

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

پیشینه آرامگاه ها

به دلیل عدم تمایل به مجسمه سازی و ابعاد مذهبی-اجتماعی آرامگاه های اسلامی در جهان اسلام ، آرامگاه ها به طور قیاس ناپدیری ، بسیار مهم تر از هر کشور غربی است.در اوایل شکل گیری اسلام ، مسلمانان رویه ی خود را از شخص محد (ص ) گرفته بودند . یکسان کردن قبور با سطح زمین نشان از برابری همه ی مومنین در موت و حیات داشته است .هفتاد سال پس از درگذشت پیامبر ، قبر او موقعیت احترام آمیزی در مسجد پیامبر پیدا کرد .

نخستین آرامگاه قبه الصلیبیه در سامرا است . نخستین مقابر و بارگاه های اسلامی ، مقابری بودند که روی قبور صحابه مشهور پیامبر ، شهدای شیعی ، و چهره های مهم تورات و انجیل بر پا شده بودند . سوریه همراه با ولایات همسایه اش ، از مسیحیت و فرهنگ کلاسیک مسیحیت اشباع بود و در آنجا فرهنگ ساخت آرامگاه مقام والایی داشت.

آرامگاه ها

آرامگاه قبه الصلیبیه در سامرا

 

آرامگاه ، پس از مساجد ، متداول ترین نوع بنا ی عمومی در معماری اسلامی ایران است .در ایران کمتر شهری است که چنین بناهایی نداشته باشد . علاوه بر این بسیاری از روستاها دارای امامزاده مورد احترام خود هستند .

گورهای گروهی : مردم ایران در گذشته های دور مردگان را خاک می کرده اند.هر گور سردابی داشته که مردگان به همراه ابزارهای گران بها دفن می شده اند.دلیل این امر باور به جاودانگی روح بوده است . در خوزستان ، در هفت تپه و نزدیک چغازنبیل گورستانی گروهی وجود دارد که بسیار با شکوه است و سردابی با یک سکو دارد که از آن پادشاهان و شاهزادگان بوده است .

دخمه :در میان زرتشتیان دفن مردگان مرسوم نبوده است . دخمه ها را دور از آبادی و بر فراز تپه ها می ساختند . آن ها برجی استوانه ای بوده اند که از سنگ ساخته می شدند .بیشتر دخمه ها در نداشته اند و با نردبان به درون آن ها می رفته اند.مرده ها به تخت سنگی طبیعی بسته می شدند .سپس کرکس ها کالبد مرده را به جز استخوان ها می خوردند و پاک می کردند .

دخمه

استودان:استخوان های بزرگان و توانمندان را در استودان یا اسدانه نگه می داشتند.بیشتر استودان ها اتاقکی کنده شده در کوه و به دور از دسترس بوده اند تا در هنگام حمله دشمن دسترسی به آن دشوار باشد .پایین این اتاقک ها را می تراشیدند تا مانند یک دیواره سنگی بلند شود و کسی نتواند از آن بالا برود . استودان های نقش رستم که آرامگاه داریوش و خشایارشاه است نیز یک استودان است .در سرزمین هایی که کوه نبوده ، استودان را مانند تک ساختمان در دشت می ساختند. آرامگاه کوروش در دشت روی سکو ساخته شده است.

استودان

بارگاه های مقدس و امامزادگان

یکی از ساختمان های ویژه در معماری ما ، بارگاه های مقدس و آرامگاه امامزادگان است . آرامگاه امامزادگان در سراسر ایران پراکنده شده اند .حرم به جایگاه و ساختمانی می گویند که باید با احترام و تشریفات به آن وارد شد . هر امامزاده ای یک حرم دارد معمولا درون بقعه و گنبد خانه ی آن است ، در جایی که مرقد و ضریح قراردارد. در حرم ها جشن های آیینی ، سوگواری و عزاداری و سینه زنی و ختم قرآن نیز برگزار می شده است.

بزرگان و محترمین و زاهدان غبار روبی را با لباس ویژه انجام می دهند و هدایای مردم را گرد می آورند و برای مواردی مثل هزینه ی کارهای خیر و بازسازی و تعمیر حرم به کار می برند .ضریح : صندوقی است که روی قبر گذاشته می شود تا دست کسی به گور نرسد . ضریح نخست با چوب و کاشی ساخته می شد ولی امروزه ضریح ها فولادی شده اند .مکعب هایی فولادی به صورت شبکه که پشت آن شیشه است تا کسی نذورات را بر ندارد .در کنار حرم ها ساختمان هایی به نام بیت خیر،دارالسیاده ،دارالضیافه ،دارالغربا و داراشفا و مکان هایی برای پذیرایی از کسانی که سرپناهی ندارند به نام غریب خانه وجود دارد.

عناصر تاثیر گذار در معماری تدفینی

عناصر زرتشتی

گنبد علی ابرقو در نقطه ای دور از منطقه ی مسکونی ، در فضایی باز و بر لبه ی پرتگاه ، تداعی کننده دخمه ی زرتشتیان است . گنبد قابوس ردیف های شکوهمند برج های مقبراه ای ایران را می گشاید . و پیوندهای زرتشتی را عرضه می کند .

عناصر ترکی 

به نظر می رسد که ساختار این مقابر نمایانگر ویژگی های آشنا در مصالح فنا پذیر به کار رفته در چادرهای ترک هاست که با آجر بازسازی شده اند .برج رادکان نمونه ی صریح تری از ترحمانی از آجر در ارایه ی یک چادر شاهانه ترکی با بام مخروطی شکل است .

انواع آرامگاه در ایران

مقبره سلطان سنجر مرو

1-برج آرامگاهی

خاستگاه برج های مقبره ای ممکن است چادرهای ترکی ، برج های نگهبانی چینی ، معابد صایبین ، و برج های آرامگاهی تدمری باشد.در برج های مقبره ، پلان هر چه باشد ، تاکید اصلی بر ارتفاع است.

2-گنبد مربع پوش :به نظر می رسد مربع گنبد دار ، دو ریشه داشته باشد:

.آتشکده ساسانی

.مقبره عتیق متاخر و اشتقاقات متنوع آن – مانند استخوان دان های سغدی

به تدریج ، از طریق یک فرآیند طبیعی پیشرفت ، پلان تبدیل به یک هشت ضلعی شد .هشت ضلعی می توانست با نیازهای کانون مرکزی – که معمولا با صندوق قبری مجهز می گشت – به خوبی تلفیق شود و جای کافی برای طواف و حداکثر میدان برای تدابیر معمارانه باقی گذارد .

نمونه موردی

بقعه سیبویه

بقعه بی بی دختران

آرامگاه شیخ محمد روزبهان

آرامگاه آبش خاتون

 

این پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری مناسب می باشد.برای دریافت فایل های می توانید به سایت هفت برگ مراجعه فرمایید:

فرمت قالب پاورپوینت
تعداد اسلاید63

محتوای این فایل شامل:

معماری اسلامی
هیلن برند
باقر آیت الله شیرازی
عدم تمایل به مجسمه سازی
یکسان کردن قبور با سطح زمین
تخطی های مختصری در شیوه ی تدفین به وقوع پیوست
خاستگاه آرامگاه ها
آرامگاه در ایران
گورهای گروهی
دخمه
استودان
بارگاه های مقدس و امامزادگان
قالیبافان
عناصر زرتشتی
عناصر تاثیر گذار در معماری تدفینی
عناصر ترکی
انواع آرامگاه در ایران
تاریخ معماری آرامگاه ایرانی
گنبد مربع پوش
برج مقبره
بقعه سیبویه
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی
تاریخچه بنا
نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا
عوامل تزیین شده و نوع آنها
بقعه بی بی دختران
آرامگاه شیخ محمد روزبهان
آرامگاه آبش خاتون

9000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 277 عدد
تعداد محصولات 1182 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد