بررسی ساختار آرامگاه در معماری و آشنایی با آیین تدفینی در جهان اسلام

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پاورپوینت بررسی ساختار آرامگاه در معماری

قیمت محصول 20000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

20000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

بررسی ساختار آرامگاه در معماری

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

آیین تدفین در جهان اسلام

نخستین نسل مسلمانان رویه ی خود را از شخص حضرت محمد گرفتند و به طور جد با هرگونه تظاهر و جلوه گری مرتبط با عزاداری مرگ و تدفین مخالفت ورزید.قبر باید با زمین یکسان گردد و ساختمانی برای مشخص کردنش برپا نشود.در آغاز جسد شخصی را زیر کف یکی از اتاق های خانه اش به خاک سپردند و به این ترتیب بود که اتفاقا رسم تدفین در مساجد متداول شد.هنوز کمتر از یک نسل طول نکشیده بود که محل دفن را با ساختمانی مشخص معین کردند.در اواخر قرن نهم سنگ روی قبور برافراشته شد که مانند خود قبر و جسد درون آن به سوی قبله بود.نخستین بارگاه اسلامی  روی قبور صحابه مشهور پیامبر و شهدای شیعی و چهره های مهم تورات و انجیل برپا شدند.نخستین آرامگاه در معماری اسلامی قبه الصلیبیه در سامره  منتسب به نیمه قرن نهم است.

سوریه سرچشمه الهامی که از لحاظ جغرافیایی و تاریخی در اختیار بوده است.و از مسیحیت و فرهنگ کلاسیک آن اشباع بوده و در آنجا فرهنگ ساخت آرامگاه مقام والایی داشته است .تا امروز تعدادی از مقابر رومی در سوریه باقی مانده اند و در دوران پیش از اسلام واضح ترین الگوها را برای معماران فراهم می آوردند.مارتیریوم نمونه ای همیشه حاضر بود و طبیعیست هنگامی که مسلمین خواستند بناهای تدفینی خود را برپا کنند توانست منبع الهام آن ها قرار گیرد.

آرامگاه در معماری ایران

آرامگاه عمر خیام

آرامگاه پس از مساجد متداول ترین نوع بنای عمومی در معماری اسلامی ایران است.این نوع بنا در بافت و فرهنگ جامعه ایرانی ریشه گرفته به گونه ای که علاوه بر مسجد به عنوان بنای عمومی دارای امامزاده مورد احترام محلی خود نیز هستند.

از آنجا که مراحل آغازین معماری ایران در دوره اسلامی به میراث ایران از دوره پیش از اسلام وابسته است .قابل ذکر است که هیچ سنتی از بناهای تدفینی آزاد وجود ندارد.آرامگاه کورش در پاسارگاد نوعی استثنا است. شاهان بعدی هخامنشی درحفره های کنده شده در دل صخره ها قرار داده شدند. این قبور تا زمانی پس از سقوط این دودمان ادامه داشته است.

جنبه های مذهبی و نمادین مقبره

شواهد بر این دلالت دارند که هدف نمادهای مختلفی که در معماری تدفینی ایران به کار رفته اند بیشتر برای القای مفهوم بهشت بوده است. از این رو آرامگاهی هفت ضلعی برای هواخواهان اعتقاد شیعه هفت امامی وجود ندارد.عدد هشت شاید استثنای مهمی باشد. کاخ کوشک های هشت ضلعی درایران صفوی و هند مغولی به طور قراردادی در محصوره باغ ها و.. گاه هشت بهشت نام داشتند. این پیوندها به نحوی در مقابر هشت ضلعی وجود دارد به ویژه زمانی که در درون یک باغ قرار داشته باشد.در بسیاری از این بناها کتیبه هایی وجود دارد که غالبا درباره صاحب قبر و تاریخ بنا است و بقیه فضای آن اختصاص به آیاتی از قرآن دارد.

برج مقبره

گنبد قابوس

با دوام ترین آن ها هشت ضلعی بود.بین برج مقبره هشت ضلعی  و هشت ضلعی گنبد پوش تفاوت وجود دارد.نخستین مقابر در جهان ایرانی مربع های گنبددار بوده اند ولی در اواخر قرن دهم تحت تاثیر برج-مقبره ها قرار گرفتند.سرآمد برج های شمال ایران گنبد قابوس است. بنایی که قدرت تاثیرگذارش را مدیون خطوط پاکی است که ابعاد عظیم آن را باز هم بیشتر بزرگ می نماید.

هنر آرامگاه سازی در قرن چهاردهم و پانزدهم به اوج رسید. معماران در ساختن این بناهای منحصر به فرد با یکدیگر رقابت می کردند.آرامگاه های قرن پانزدهم حاصل از جست و جویی پیوسته برای اشکال جدید است. برخی از آن ها به شکل هشت ضلعی هستند.برخی با پیش طاق و برخی به شکل هرمی که پیش طاقی آن بریده است.معماران عصر تیموری بر سر ابتکار در ساخت مقبره هایی هرچه پیچیده تر با هم به رقابت برخاستند.که پس از دوره تیمور لنگ تقریبا به طور کامل از میان رفت و به استثنای چند بنای تقلیدی در آسیای میانه و ایران اثر دیگری از آن برجای نماند.

نمونه های موردی از آرامگاه در معماری

آرامگاه شادی ملک آغا

بیرون و درون این آرامگاه با سفال لعاب دار شده ای که نقش های برجسته دارد پوشیده شده است.

آرامگاه بی بی خانم

آرامگاهی که به بی بی خانم افسانه ای اختصاص دارد جزو یک مدرسه بود . زیر یک تالار اصلی با طاقی بلند موسوم به ”زیارت خانه“  گورخانه ای با سه تابوت سنگی قرار دارد که در آن ها بقایای پیکرهایی زنانه وجود دارد.

آرامگاه گوهرشاد

آرامگاه کوشان که به طور سنتی به ملکه گوهر شاد معروف است. پلان بنای آمیزه ای از هشت ضلعی و مربع  و شامل یک ایوان طاق دار ، دو گورخانه و یک مسجد و تعدادی حجره است. بر فراز گورخانه اصلی یک گنبد دو پوسته قرار دارد .دیوارهای آجری با معرق های آجری و ترصیع کاری های مختصری از کاشی زینت یافته اند .

آرامگاه شیخ زاده عبدالله

ساختار هشت ضلعی اتاق گور در ترکیب نمای اصلی و طاقچه های متعددی که آنجا تعبیه شده اند، تکرار شده است.گنبد این اتاق روی قوس های متقاطع با خیز کم بنا شده است.از کاشی کاری و معرق کاری در دیوارهای خارجی و داخلی استفاده شده است.متاسفانه طی مرمت کاری های اخیر ، این نقش ها با نقاشی های بی ارزشی که به وسیله ی رنگ روغن صورت گرفته ، پوشیده شده اند .

آرامگاه آق سرای

این کاخ در گذشته بنایی وسیع و دو طبقه مشتمل بر یک حیاط مربع 4 ایوانی با اتاق ها و تالارها و سراسرهای مجلل بوده است. که امروزه فقط ویرانه های سردر با ستون هایی عظیم و پوشش زیبای آن که از آجر ، کاشی و سرامیک بوده، باقی مانده است.

آرامگاه الغ بیگ و عبدالرازق

آرامگاه الغ بیگ و عبدالرازق

بنا دارای 4 درگاه ، پنج گنبد ، و تالارهای هشت  ضلعی منتظم یا مستطیلی است . زیرزمینی که گور در آن قرار دارد چلیپا شکل است . آرامگاه طی سال های 1960 و 1961 م به طور کامل مرمت شد و امروزه به عنوان موزه ی باستان شناسی شهر غزنه مورد استفاده قرار دارد.

 

این پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری مناسب می باشد.در صورت علاقه به دیگر فایل های موجود در سایت هفت برگ مراجعه فرمایید.مطالب زیر به صورت کلی در اسلاید های این فایل قرار گرفته است:

قالب: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 28
آرامگاه
آیین تدفین در جهان اسلام
خاستگاه های آرامگاه
آرامگاه در ایران
جنبه های مذهبی و نمادین مقبره
برج مقبره
آرامگاه بی بی خانم
آرامگاه گوهرشاد
آرامگاه شیخ زاده عبدالله
آرامگاه الغ بیگ و عبدالرازق

و…

20000 تومان – خرید

محصولات مرتبط

تحلیل خانه احمد روحانی

تحلیل خانه قدیمی احمد روحانی

شامل 0 فروش 35000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 265 عدد
تعداد محصولات 1103 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد