آشنایی با سبک و معماری گوتیک و مراحل شکل گیری معماری دراروپا

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پاورپوینت آشنایی با معماری گوتیک (همراه با نمونه موردی)

قیمت محصول 30000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

30000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

معماری گوتیک

 معماری گوتیک در دوره ای قدم به عرصه جهان هنر گذاشت که آن دوره را قرون وسطی (البته اواخر دوره قرون وسطی) نامیده اند. پس از جنگ ها و درگیری های پی در پی در اروپای آن روز، سپس ثباتی که در آن معماری رومانسک پدیدار شد، زمینه برای رشد و اعتلای معماری مذهبی گوتیک فراهم گردید. این معماری در اواخر سده دوازدهم میلادی در فرانسه پدید آمد و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. این سبک معماری یادگار دوره هایی است که زندگی اجتماعی مردم دچار تغییر و تحول شده بود. جمعیت روستایی به شهرها روی آورده بودند.و شهرها از مرکزیت معنوی، هنری، سیاسی، بازرگانی و اجتماعی برخوردار شده بودند. کلیساهای گوتیک واحدهایی بودند که در مرکز شهر و بر زندگی مادی و معنوی مردم تسلط داشتند.کلیساها مرکز اجتماع مردم در مراسم و جشن ها و نمایش های مذهبی بوده است.

دوره معماری در اروپا طی سده‌های سیزده و چهارده شکل گرفته است. شکل گیری آن در این دو ‏سده مراحلی را طی نموده‌است که به نظر می‌رسد ، آن را در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک ‏پیشرفته و گوتیک پسین بررسی نماییم .‏

گوتیک آغازین

معماری گوتیک در فرانسه آغاز گردید .البته با دوباره ساختن کلیسای ‏سن دنی پاریس،این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می‌‏گردد.با اینکه کلیسای سن دنی هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک،ولیکن ‏کلیسای دوره انتقال است.‏

یکی دیگر از آثار معماری گوتیک آغازین،کلیسای لائون است. هر چند که این کلیسا بسیاری از ‏ویژگی های رومانسک را دارد.ولی همین عناصر ساختمانی را با المان های معماری گوتیک مانند ‏طاق جناغی و قوس تیزه دار در هم آمیخت.محراب و جایگاه خوانندگان،مدت زمانی پس از ‏تکمیل کلیسا توسعه یافت و پلان کنونی آن نسبتا دراز و باریک است.

کلیسای نوتردام پاریس-گوتیک

کلیسای نوتردام پاریس

این بنا در سال ۱۱۶۳ میلادی ساخته شد.برج های بازوها جریی از ‏نقشه کلیسای پاریس یا کلیسای مشهور نوتردام نبودند.این بنا مربوط به سبک ‏گوتیک آغازین است.ولی نیم نگاهی به گوتیک پیشرفته دارد که در آن فقط کلاهک باریک و ‏زیبای رومی، مربع تقاطع ، خط دراز و افقی سقف را که از پشت برج های جسیم نمای غربی آن رو ‏به غرب کشیده شده قطع کرده‌است.‏ در نقشه این کلیسا پنج راهرو قابل ملاحظه‌است.صحن اصلی به گوتیک آغازین چهار بخشی ‏است و یک سه دهانه به شکل یک رشته نقش های گل سرخی دارد.

پنجره بزرگ گل سرخی کلیسای نوتردام
وجود این پنجره های منقوش مانع از ورود نور می شد اما فضا را چنان عاشقانه می کرد که کسی به تاریکی داخل کلیسا توجه نمی کرد.

 

معماری گوتیک پیشرفته

معماری گوتیک در مرحله مترقی با پشت سر گذراندن تجربه ‏های بسیار به طور بسیار چشمگیری از معماری شیوه رومانسک و حتی گوتیک آغازین متمایز ‏گردید.در میانه سده سیزدهم معماری گوتیک به اوج اعتلای خود رسید.در همین زمان ‏کلیساهای جامع رنس ، آمین ، بووه و بورژ بنا شدند. که خصوصیاتی هم چون بلندی و سبکی کم ‏سابقه و باریکی جزرها و نازکی دیوارها ، کشیدگی برج ها و مناره ها و تیزی سر مناره‌ ها،تکرار و ‏تاکید قائم های ساختمانی دارا بودند.

کلیسای شارتر

این کلیسا از دو بازوی عرضی و طولی تشکیل شده است.به نظر می‌رسد ‏که بخش انتهای شرقی با صحن اصلی کلیسا برابر باشد. مهم ترین چیزی که در این کلیسا به ‏چشم می‌خورد،نوع سازماندهی فضاهاست. آخرین طراحی مربعی ، که در کلیساهای گوتیک ‏آغازین به کار بسته می‌شدند ، جایشان را به یک شبکه بلوک بندی چهار گوش دادند.که در ‏آینده به اصل معماری گوتیک پیشرفته مبدل خواهد شد. طاق بندی گوتیک پیشرفته،محوطه نسبتا ‏کوچکتری را اشغال می‌کرد و مرز بندی آسان تر بود.دیگر اثری از روش ستون بندی در این بناها ‏دیده نمی‌شد. هر چند صحن اصلی دارای مفصل بندی قابل توجهی بود.

معماری گوتیک پسین

کلیسای سن مالکو-معماری گوتیک

دوره سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و هم چنین پایان این ‏شکوه و عظمت و ظرافت دانست . در این زمان معمار گوتیک تلاش وسیعی در جهت ایجاد ‏قوس های متقاطع داشت که فشار طاق را بدون واسطه سر ستون ها مستقیما به پایه‌های بنا منتقل ‏کند. پنجره‌های وسیع تری جای پنجره‌های وسیع پیشین را گرفتند و شبکه‌های داخلی آن به ‏صورت شعله‌های آتش در می‌آمد.و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آن تعبیه شدند.‏یکی از نمونه‌های بارز کلیساهای این دوره کلیسای سن مالکو در شهر روان پایتخت نرماندی ‏است.

گوتیک در انگلستان

معماری گوتیک در انگلستان

انگلستان با روی باز معماری ‏جدید را پذیرفت و علت آن هم این بود که نیمی از کشور انگلستان در قلمرو فرانسه بود. اسلوب ‏معماری گوتیک در انگستان به سه مرحله گوتیک نخستین ، گوتیک مزین و گوتیک قائم تقسیم می‌شود.در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره‌های بسیار بلند و نوک تیز و ‏طاقی هایی به همین روش پدیدار شد.که سبک نیزه‌ای نام گرفت .کلیسای سنت الیزابت در شهر ماربورگ واقع شده است و از بناهای این دوره در آلمان است.

 

 

 

پیکر تراشی در معماری گوتیک :پیکرتراشی گوتیک به طور کامل از کلیساهای این دوره پدیدار ‏شد.و بر روی درهای غربی که دروازه‌های ورود به اورشلیم بهشت آسا و سردرهای شاهی پنداشته ‏می شدند،قرار گرفتند.پیکره‌های سردر غربی کلیسای « شارتر» که به صورت یکپارچه از کار ‏در آمده‌اند عظمت و قدرت مسیح را نمایان می‌کنند . تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح ‏کودک در دامن مریم در سمت راست و معراجش به آسمان بر سردر سمت راست .‏

شیشه منقوش در معماری گوتیک :اوج معماری گوتیک در پیکرتراشی و استفاده از هنر شیشه ‏منقوش است. این مصالح جدید تقریبا با سبک گوتیک مترادف اند . در هیچ دوره ‏دیگری شیشه را با یک چنین ظرافت و زیبایی و حتی مهارتی به کار نبرده‌اند.

روش بدست آوردن شیشه :شیشه را نخست با عمل دمیدن شکل می‌‏دادند. یا به درون قالبی با ضخامت متغییر می‌فشردند. ‏شیشه ورقی یا شیشه لوحی بدست می‌آوردند . شیشه لوحی را می‌بریدند و به صورت قطعات ‏چهارگوش در می‌آوردند.سپس قطعات مزبور را می‌شکستند و یا به قطعات کوچکتری تبدیل ‏می کردند .و روی میز صافی که یک طرح خاص با استفاده از گچ بر آن تقسیم شده بود مونتاژ ‏می کردند.

سبک گوتیک

معماری گوتیک

علاوه بر معماری، سبک گوتیک در مجمسه سازی،نقاشی و موسیقی و ادبیات افسانه‌ای نیز حضور داشته است.کلا در این سبک، جهان غیرقابل شناخت، راز آلود، عجیب و پر از غرایب دیده می شود.و از همه مهم تر نوعی بدبینی در تمام شئون آن نهفته است. این سبک در موسیقی هنوز ادامه دارد.قرن دوازه قرن گسترش اروپا همراه با انفجار جمعیت و بهبود روش های کشاورزی و بازرگانی اقتصادی منطقه بود.در این دوره زائران و جنگ های صلیبی دامنه ی نفوذ اروپا و مسیحیت را گسترش دادند.گسترش شهرها و ظهور فرقه های مذهبی جدید مثل فرانسیسکن ها و دومینیکن ها تا حد زیادی عامل شکل دهی حیات معنوی در قرن سیزدهم بود.این فرقه ها اثر شدیدی بر عالم فرهنگ و هنر گذاشتند.

یک بنای گوتیک آمیزه ی حجم هایی است که از حالتی نرم و سبک برخوردارند.ترکیب منسجم و هماهنگ آن ها گویی حرکت به سوی بالا دارد.پیدایش پشت بند های معلق در معماری گوتیک که فشار بار طاق ها و به طور کلی بنا را تحمل می کردند.دیوارهای بنا را که پیش از آن وظیفه ی تحمل فشار را نیز بر عهده داشتند از این وظیفه آزاد کرد و به این ترتیب از ضخامت دیوارها کاسته شد.پنجره های عظیم در میان دیوارها گذاشته شد. نور از اجزاء مهم سمبولیسم کلیساهای گوتیک به شمار می رود.از میان سطوح وسیع شیشه های رنگین این پنجره ها،نور فراوان به داخل بناها راه می یافت.

این پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری مناسب می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از دیگر فایل های موجود در سایت هفت برگ دیدن فرمایید.

قالب: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 37
گوتیک
معماری
گوتیک آغازین
کلیسای نوتردام پاریس
معماری گوتیک پیشرفته
کلیسای شارتر
معماری گوتیک پسین
کلیسای سنت الیزابت
پیکر تراشی در معماری گوتیک
شیشه منقوش در معماری گوتیک
گوتیک در انگلستان

و…

30000 تومان – خرید

محصولات مرتبط

تحلیل خانه محمدی شیراز-قاجار

تحلیل معماری خانه محمدی شیراز

شامل 0 فروش 25000 تومان
معماری بیونیک

پاورپوینت معماری بیونیک

شامل 0 فروش 18000 تومان
کاشی و انواع آن

پاورپوینت شناخت کاشی و انواع آن

شامل 0 فروش 30000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 227 عدد
تعداد محصولات 919 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد