بررسی اصول معماری ایرانی-آشنایی با پنج اصل به کاررفته در معماری ایرانی

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پاورپوینت آشنایی با اصول معماری ایرانی

قیمت محصول 19000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

19000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

اصول معماری ایرانی

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

معماری ایرانی

معماری ایرانی از شناخته شده‌ ترین و برجسته‌ ترین سبک‌های معماری جهان است که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان جایگاه ویژه ای دارد. امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی ها از ارزش و اهمیت آن کاسته شده است و معماری و ساختمان سازی به سمت مدرن شدن رفته است.معماری ایرانی در تمام جهان شناخته شده و به‌ صورت سبکی در معماری از آن نام برده می‌شود؛ ما برای زنده نگه داشتن این هنر اصیل ایرانی، با احترام به سلایق مشتریان و کارفرمایان باید از اصول معماری سنتی و ایرانی در فضاها استفاده کنیم.هنر و معماری ایرانیان دارای پنج اصل زیر می باشد:

1.مردم واری

2.پرهیز از بیهودگی

3.نیارش

4.خود بسندگی

5.درون گرایی

مردم واری در معماری ایرانی

مردم محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام‌ های ساختمانی با اندام‌ های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است. در ایران هم مثل مکان‌ های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز طاقچه به اندازه‌ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه‌ای پهناور بوده که شایسته پذیرایی باشد.

گره چینی

تزیینات گره چینی:یکی از شاخه‌ های هنر معماری و کاشی کاری سنتی است که این هنر از کنار هم چیدن آلات و لغات مختلف بر اساس طرح  با استفاده از کاشی، آجر و یا سایر مواد نقش‌های هندسی تزئینی شکل می گیرد.البته هنر گره چینی فقط در معماری رواج ندارد و یکی از زیر شاخه‌های صنایع چوب نیز می‌باشد.تزیینات گره چینی بالای در نمایانگر اصل مردم واری است به دلیل اینکه باعث دفع حشرات می شود.

 

 

پستو: از این فضا به عنوان انباری استفاده شده  که این خود باعث استفاده بیشتر از فضاها و رفع نیاز های انسان می شود.

 

رف:طاقچه یکی از مولفه‌های معماری در ایران است.طاقچه‌ها اگر بلند و بالاتر از قد انسان باشند رف نامیده می‌شوند.از طاقچه‌ها برای گذاشتن وسایل تزئینی یا حتی چراغ‌ های لامپ و مانند آن استفاده می‌شود.

درب بین دو اتاق:برای دسترسی آسان تر به فضا های خانه دربی بین دو اتاق قرار داده شده که رفت و آمد بین اتاق ها را راحت تر میکند و اتاق ها به اتاق چهار دری دسترسی مستقیم دارند.

باغچه رو به روی پنجره

پرهیز از بیهودگی در معماری ایرانی

در معماری ایران تلاش می‌شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز می‌کردند.هر عنصر و هر فضا کاربرد ویژه ای داشته و هیچ بیهودگی ای در بناها مشاهده نمی شود.

آجر کاری:در معمارى ایرانی، آجر تنها پرکننده جرزها و پوشاننده احجام و جداکننده آن ها از یکدیگر نیست. بلکه بعنوان یک عنصر کامل در معمارى به کار رفته است.آجرکاری باعث کنترل نور و آفتاب شده و با ایجاد سایه در ساعات مختلف روز باعث خنک شدن ساختمان می شود.

مقرنسمقرنس نوعی تزئین است که با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی از روی نظم و قاعده می باشد. این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم پردازی شده‌است. درواقع مقرنس نوعی تجسم سه‌ بعدی و نقش‌های برجسته هندسی و گره‌چینی‌های هنر و معماری اسلامی است.

پله های شباک

پله های شباک برای تهویه هوای فضاهای داخلی استفاده می شود.

دیوار شباک:برای تهویه هوای فضاهای داخلی استفاده می شود.

کوبه:در گذشته برای آویز کردن از کوبه استفاده میشده که علاوه بر استفاده ی کاربردی آن،با استفاده از نقوش به زیبایی آن نیز توجه شده است.

نیارش

نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه (مصالح) شناسی گفته می‌شده است.معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می‌کردند و آن را از زیبایی جدا نمی‌دانستند. «پیمون»، اندازه‌های خرد و یکسانی بود که در هرجا در خور نیازی که بدان بود به کار گرفته می‌شد. پیروی از پیمون هرگونه نگرانی معمار را درباره نااستواری یا نازیبایی ساختمان از میان می‌برده، چنانکه یک گلکار نه چندان چیره‌دست در روستایی دور افتاده می‌توانست با به کار بردن آن، پوشش گنبدی را به همان گونه انجام دهد که یک معمار کار آزموده انجام می دهد.

ستون: نوعی سازه است به شکل عمودی که برای انتقال بار ساختارهای فوقانی به ساختارهای زیرین ایجاد می‌شود.البته ستون ممکن است وزن هیچ ساختاری را تحمل نکند و تنها جنبه تزیینی داشته باشد. در مهندسی سازه، ستون به عضوی گفته می‌شود که نیروی فشاری را تحمل کند.

تویزه

تویزه:آنجا که بسیاری از مصالح ساختمانی قدیمی علی‌رغم مقاومت مناسب در برابر تنش فشاری مناسب، توانایی کمی برای تحمل تنش کششی داشتند، طرح قوسی شکل طاق می‌توانست بسیار مفید واقع شود.

خودبسندگی

معماران ایرانی تلاش می‌کردند ساخت مایه مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها به دست می‌آوردند و به مصالح مکان های دیگر نیاز نداشتند. بدین گونه کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می‌شد و ساختمان با طبیعت پیرامون خود سازگارتر بوده و هنگام نوسازی آن نیز همیشه مصالح آن در دسترس بوده است.معماران ایرانی بر این باور بودند که ساختمایه باید بوم آورد یا ایدری باشد و تا جایی که امکان دارد از مصالح همان منطقه استفاده گردد.

سنگ گندمک-خودبسندگی در معماری ایرانی

سنگ گندمک:در ازاره های این بنا  و در پله ها از سنگ گندمک استفاده شده که از مصالح بوم آورد شیراز میباشد.

خشت و آجر:در ساخت دیوار ها و سقف این بنا از خشت و آجر استفاده شده است که جز مصالح بوم آورد محسوب میشود.

ستون چوبی:چوب استفاده شده در ساخت این ستون از مصالح بوم آورد به شمار می آید.

درون گرایی در معماری ایرانی

یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه‌ای معماری ایران را درون گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان دهی اندام‌های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می‌کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می‌داد.حیاط در مرکز قرار می گرفت و پنجره ها رو به حیاط باز می شدند.

دالان در معماری ایرانی، راهرویی است که وارد شونده را با پیچ و خم از هشتی به حیاط خانه هدایت می کند. دالان‌ها بیشتر برای سازماندهی فضای بنا و ساختن فضاهای مرکّب و نسبتا پیچیده به کار می‌رفتند. نقش دیگر دالان، ارتباط دادن فضاهای مختلف است.از آنجا که دالان‌ها پیش‌ فضایی برای فضاهای اصلی بنا هستند، در کنترل و نگهبانی از فضای اصلی نیز نقش دارند.دالان سسله مراتب ورود به خانه را شامل میشود از این جهت بیانگر اصل درونگرایی است.

باز شدن پنجره ها رو به حیاط مرکزی :در معماری ایرانی پنجره ها به جای باز شدن در کوچه و در محل رفت و آمد همه به حیاطی که در مرکز ساختمان قرار داشت باز می شدند که بیانگر اصل درون گرایی می باشد.

 

این پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری مناسب می باشد.برای دریافت فایل های همراستا با موضوع می توانید از سایت هفت برگ دیدن فرمایید:

قالب فایل پاورپوینت 24 اسلاید(قابل ادیت)
محتوای این فایل شامل:
اصول معماری ایرانی
مردم واری
گره چینی
پستو
رف
درب بین دو اتاق
باغچه رو به روی پنجره
پرهیز از بیهودگی
آجر کاری
مقرنس
پله های شباک
کوبه
دیوار شباک
نیارش
ستون
تویزه
خود بسندگی
سنگ گندمک
خشت و آجر
ستون چوبی
درون گرایی
دالان
باز شدن پنجره ها رو به حیاط مرکزی
و…

19000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 264 عدد
تعداد محصولات 1091 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد