نقوش انتزاعی ترکمن‌ها و اثر آن در گرافیک محیطی در پایان نامه رشته گرافیک

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

مطالعـه نقـوش انتزاعـی ترکمـن هــا و تـاثیـرات آن هـا بـر گرافیک محیطی (پایان نامه)

قیمت محصول 75000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

75000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

نقوش انتزاعی

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

از تاثیر نقوش انتزاعی بر گرافیک محیطی می‌توان گفت هر تمدنی، فرهنگ و محصولات فرهنگی خاص خود را که نشانی از هویت آن فرهنگ می‌باشند، به بار می‌آورد. ترکمن‌ها قومی هستند که در ترکمنستان و نواحی شمال شرقی ایران زندگی می‌کنند. مهمترین هنر این قوم فرش‌بافی می‌باشد. فرش‌های ترکمنی در گروه فرش‌های عشایری آسیای میانه قرار می‌گیرند. این فرش‌ها از اهمیت خاصی در بین محققان فرش و پدر فرش ترکمن (استاد نیاز محمد نیازی) برخور دارند. آرایه‌های فرش‌های ترکمنی هندسی‌اند و پژوهشگران بر پایه این آرایه‌ها به طبقه‌بندی فرش‌ها پرداخته‌اند. این رساله با معرفی آرایه‌های فرش‌های ترکمنی تأثیر باورها و هنجارهای اجتماعی موجود در میان قوم ترکمن و نمادپردازی آنها را بر روی این نقوش یا در واقع همان تاثیر نقوش انتزاعی بر گرافیک محیطی را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

تاثیر نقـوش انتزاعـی بـر گرافیک  محیطی

مطالعه منابع معتبر، رعایت اصول و مبانی صحیح طراحی گرافیک محیطی، ما را از ناهنجاری‌ها، زشتی‌ها، بی‌نظمی‌ها و آلودگی‌های بصری که اکنون در کلان‌شهرهای کشورمان با آن روبرو هستیم دور ساخته و در رسیدن به فضاهای مناسب و زیبا در محیط زیست زندگی شهری یاری خواهد داد. در این زمینه بیش از هر چیز، شناخت و تسلط بر مفهوم دو واژه طراحی و محیط و ترکیب آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جامع‌ترین تعریفی که ضرورت پرداختن به گرافیک محیطی را برای ما آشکار می‌سازد، هماهنگ و متناسب‌نمودن طراحی نشانه‌ها، نوشته‌ها و تزئینات (به صورت دوبعدی یا سه‌بعدی) برای راهنمایی، اطلاع‌رسانی و برقراری هر نوع ارتباط دیگر به همراه خلق زیبایی و ایجاد فضایی هماهنگ و متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی برای برپایی نظم، منطق و زندگی آسوده و امن و به دور از تنش‌های زندگی ماشینی است.

کاربردهای اصلی نقـوش انتزاعـی در گرافیک  محیطی

  • علائم تصویری خدمات عمومی شهری
  • علائم راهنمایی و رانندگی در شهرها و بزرگراه‌ها
  • علائم هدایت تصویری و نوشتاری اماکن عمومی و خصوصی
  • آگهی‌ها و پوسترهای تبلیغی و تجاری
  • زیباسازی اماکن عمومی و معابر
  • نمادها و سردر مراکز و اماکن عمومی و خصوصی
  • تابلوهای تبلیغی آموزشی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تجاری شامل تابلوهای تخت، بیلبوردها و …
  • رنگ‌آمیزی و چیدمان عناصر تزئینی بناها، اماکن و فضاهای شهری
  • طراحی غرفه‌ها و ویترین‌های فروشگاهی و نمایشگاه‌ها و پارتیشن (جداسازی) فضای مراکز اداری، تجاری و خدماتی
  • طراحی گرافیکی و رنگ‌آمیزی طرح‌های نقش‌‌بسته بر دیوارها، پل‌ها و وسایل نقلیه
  • عناصر و حجم‌های تزئینی فضاهای شهری
  • گرافیک محیطی فضاهای سبز، پارک‌ها و گردشگاه‌ها
  • گرافیک محیطی مبلمان شهری ( ایستگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی، ادارات، بیمارستان‌ها، مدارس، و …)
  • زیباسازی میادین و معابر (آب‌نما‌ها، حجم‌های تزئینی و…)
  • طراحی تزئینات محیطی در مراسم (جشنواره‌ها، مسابقات، جشن‌ها، اعیاد، آیین‌های دینی و مذهبی و …)

زندگینامه استاد نیاز محمد نیازی (پدر فرش ترکمن)

نیاز محمد نیازی که به پدر فرش ترکمن معروف است، فرزند اراز محمد، در سال 11/1/1303 در گمیشان متولد شد. در آن سال‌ها پدر وی تاجر بود و از طریق دریای خزر با کشتی باربری خود به بنادر حاشیه دریای خزر از جمله بندر انزلی، آستاراخان (هشترخان)، باکو تردد می‌کرد و یکی از تاجران مشهور آن زمان بود. استاد نیازی تحصیلات ابتدایی خود را در دوره رضا شاه در مدرسه پهلوی گمیشان گذراند و در سال 1355 با خانواده خود به‌گنبد کوچ کرد و در این شهر ساکن شد. وی در گنبد وارد بازار کار شد و به رنگریزی نخ مشغول گردید و بعد‌ها رسما وارد بازار فرش شد.  علت و انگیزه گرایش وی به ‌فرش و احیاء نقش‌های فرش ترکمن، شرکت در نمایشگاه فرش تهران در سال 1356 بود.

نقوش انتزاعی ترکمن

نقوش اصلی ترکمن دارای اشکال هندسی می باشند، هنرمندان ترکمن با سبک خلاصه شده هندسی آشنایی کامل داشته، نقوش خود را با اصل این سبک طراحی نموده اند. طرح های هندسی را بر حسب نقش اصلی طبقه بندی کرده اند و به آنها گُل می گویند که در میان همه ترک زبانان هم، به گول (gul ) معروف است و در میان عشایر و روستاییان فارسی زبان حوض نامیده می شود. گـُل ترکمنی همان ترنج ایرانی است و در نقش قالی های ترکمن تکرار می شود. هر کدام از این گُل ها برای خود نامی ویژه دارند مثل گُل سالور، ارساری و گُل یُموت. این نوع نقشه، یعنی نقش با گلهای تکراری(ترنج ترنج) تا پیش از دوره ی تیموری در قالی های گرانبهاء و درباری ایران رایج بوده و در مینیاتورهای قرن هشتم و نهم و اوایل قرن دهم هجری دیده شده است.

 گل‌های ترکمن دو دسته‌اند:

دسته‌ای بسیار شبیه به هم، به طوری که اگر آنها را با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که احتمالاً سرچشمه‌ی همه آن‌ها یکی بوده و در ذوق آزموده‌های  قومی از هم فاصله گرفته‌اند. دسته گُل‌هایی که شباهتی به گل‌های دیگر ندارند و احتمالاً هر یک سرچشمه‌ایی جداگانه داشته‌اند.

طبقه‌بندی نقوش انتزاعی قالی ترکمن

  • گل
  • چخماق
  • خمتاز
  • تعویذ

مهم‌ترین نام‌ گل‌های اصلی قالی به عنوان نقوش انتزاعی

فیلپی گول: به معنی نقش کف پای فیل. نام گل بزرگی است. ترکمن ها، فیل را سمبل موضع برتر می داند و «فئل پای» را نمادی ازعظمت وبزرگی فیل می دانند

چمچه: به معنی چَمچه یا چُمچه. چُمچه لغت فارسی است به معنی قاشق گود.

کِجِبه: به معنی  کجاوه و گرفته از تلفظ بسیار قدیم واژه  یعنی کجابه.

گولی گول: به معنی نقش گل گلدار و آن نقش مایه یی است دارای  گل های ریز.

دُغا: به معنی طلسم. در ترکی ریشه ندارد و همان دعاست.

سکیز کله: به معنی هشت کله معنی هشت کله ترجمه از فارسی است.

سکیز قاپی: به معنی هشت در. ترجمه نادرست هشت بر است.

چرخ پلک: به معنی چرخ و فلک.

آیناگل: به معنی نقش آینه.

آت ایاقی: پای اسب به تقلید از فیلیپی گول.

مشخصات فایل:

قالب فایل : ورد قابل ادیت با حجم (9.2 MB) (تعداد صفحه : 77)

فهرست مطالب
مقدمه
تعریف و تشریح موضوع:
اهمیت و ضرورت موضوع:
اهداف پژوهش
فرضیه
سؤال پژوهش
تاریخچه ای از قوم ترکمن
چگونگی پدید آمدن نقوش (گؤل)
ویژگی های نژادی و زبان اقوام ترکمن
فصل دوم
طرح یا نقش در بین ترکمن ها
طرح قابوس
نقش خرچنگی
طرح پای فیل
طبقه بندی نقش مایه های قالی ترکمن
ریشه یابی تعدادی از گل های (گول) اصلی در قالی ترکمن
نگاره های تزئینی قالی ترکمن
نظریه های مختلف منشا نقش
دسته بندی نقش ها:
طرحهای رایج
مهم ترین گلهای ترکمن
نقش مایه ها
فصل سوم
زندگینامه استاد نیاز محمد نیازی (پدر فرش ترکمن)
اوق باشی یا اوق اوجی
خورجین
فصل چهارم
گرافیک محیطی
حوزه‌های کاربردی گرافیک محیطی
تبلیغات شهری
جمع‌بندی
وجه تشابه و تفاوت گرافیک محیطی با هنرهای دیگر
گرافیک محیطی؛ آگاهی و آرامش یا تنش؟
گزارش کارعملی
نتیجه گیری
منابع

موارد مشابه از سایت هفت برگ  قابل دسترس است.

پاورپوینت گرافیک سه بعدی

مولتی مدیا و تاثیرات آن بر گرافیک 

پاورپوینت تحلیل آثار گرافیکی اشتفان بوندی

آشنایی با رابط گرافیکی در زبان برنامه نویسی متلب

کاربرد حروف نگاری معاصر در طراحی گرافیک محیطی و زیورآلات (تایپوگرافی در حوزه جواهرات) (پایان نامه)

75000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 265 عدد
تعداد محصولات 1103 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد