بررسی مدرنیسم در مکتب سقاخانه و تاثیرات این مکتب برروند نقاشی در ایران

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

مدرنیسم در مکتب سقاخانه

قیمت محصول 25000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

25000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

مدرنیسم در مکتب سقاخانه

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

 مکتب سقاخانه

نقاشان‌ نوگرای ایران سعی داشتند تا از عنصر تزیین در کنار آموخته‌هایشان از هنر معاصر غرب،نزدیکی ایجاد کرده و به نوعی دست به نوآوری بزنند. تلاش آن ها موجب شکل‌گیری مکتب‌ نوینی به نام سقاخانه گشت.که‌ برخوردی تازه را با تلفیق عناصر سنتی در نقاشی جدید،مطرح نمود. تاثیر نمادهای سنتی بر مکتب سقاخانه در آثار این دوره نمایان است.این‌ هنرمندان با روی‌آوردن به موضوع‌ها و مواد سنتی،سعی در بازسازی‌ میراث هنری گذشتگان درقالبی‌ نوین داشتند.سقاخانه محلی بود برای آب‌رسانی به مردم‌ که‌ برای‌ یاد‌ و بزرگداشت حماسه کربلا ایجاد می‌شد.

نقاشان سقاخانه‌ای با اینکه هدفشان رجوع به منابع‌ تصویری و مضمون‌های ایـرانی‌ بـود،اما خود به نوعی از جریانات هنری غرب الهام گرفته بودند.مضامین و موتیف‌های‌ ایرانی آثار،اجرای کاملا غـربی داشـت.یعنی شـیوه‌ی عمل خود را متأثر از شیوه‌های مدرن غربی کردند.اما کلید موفقیت‌ هنرمندان مکتب سقاخانه انعطاف به‌ هنگام‌ استفاده از نـقوش و آزادی آنان در انتخاب رنگ و استفاده از رنگ‌های دلخواه بود که‌ به اسلوب نقاشی سنتی ایران بـی‌مانند نـبود.

ویژگی‌های صوری مکتب سقاخانه

مکتب سقاخانه

سعی این‌ هـنرمندان در ارتـباط بین هنر مدرن و نقوش سنتی اگـرچه‌ به سرانجام‌ رسید‌. اما‌ آنچنان که بـاید نمی‌توانست بر مخاطب تأثیر بگذرد.این هنرمندان‌ نوگرا به شرح زیر از عوامل موجود در‌ هـنر سـنتی ایران‌ و نمادهای‌ موجود‌ بهره گرفتند:

الف-رنگ:این نقاشان سـعی داشـتند تا از رنـگ‌های مـوجود در نقاشی‌های گذشته در کل ترکیب‌بندی بهره‌ بگیرند.گاهی در یک اثـر رنـگ‌های خـاموش و گـاه در اثـر دیگر رنگ‌های‌ ناب و درخـشان بـه کار می‌آمد و گردش این رنگ‌ها در ترکیب‌ باعث‌ گردش‌ چشم در کل اثر می‌شد.

ب-خط:استفاده به جا از خطوط منحنی و پیچان از جمله ویـژگی‌های‌ ترکیب‌ بندی‌ های نـقاشی ایـران در گذشته بوده است.هنرمندان این‌ مکتب از این خطوط بـرای طـراحی پیـکره‌ها،اسلیمی‌ها و نـقوش و در‌ کـل‌ خطوط اصـلی ترکیب‌بندی،هماهنگ‌سازی عناصر موجود در تصویر با یکدیگر بهره‌ها بردند.

ج-اصل تقارن:.ترکیب‌ها یا به صورت‌ کاملا متقارن ایجاد می شوند یا اصل قرینه نامتقارن در آثار به‌ صورتی‌ واضح‌ قابل رویت می‌باشد.

د- تعلیق:عناصر موجود در کادر و نوعی سبکی و عدم‌ وابستگی این‌ عناصر به چیزی و کثرت استعمال این‌ عناصر‌ در‌ کل ترکیب می‌باشد که‌ در بیشتر آثار به چشم‌ می‌آید.

هـ-خط نگاری:تاثیرات خوشنویسی در این مکتب جنبشی‌ را‌ از درون این مکتب به نام نقاشی خط جدا کرد است. هـمه‌روزه‌ شاهد خـلق آثاری می‌باشیم که هم به‌ لحاظ‌ نوآوری‌ و هم به لحاظ ترکیب‌بندی با استفاده از عنصر خوشنویسی سنتی به‌ وجود‌ آمده‌اند.

پرویز تناولی

مکتب سقاخانه-پرویز تناولی

پرویز تناولی مجمسه ساز، نقاش و مجموعه‌دار ایرانی و یکی از هنرمندان شناخته شده معاصر ایران در خارج از کشور به شمار می‌رود. آثار وی در موزه‌های اتریش، ایتالیا، آلمان، آمریکا و انگلستان به نمایش درآمده است.بعد از دوسال به دلیل مشکلات مالی مجبور شد به ایران بازگردد.دو نمایشگاه برپاکرد. اولین نمایشگاه شامل طرح ها و حکاکی هایی بود که در ایتالیا اجرا کرده بود.تناولی بعد از این  نمایشگاهی از حکاکی‌ها، سفال‌ها و مجسمه‌های ساخته شده از آهن قراضه برپا کرد.بعد از اتمام دوره تحصیل خود در ایتالیا به سفارش دربار مجسمه‌هایی را از اندام تناسلی برای محوطه کاخ نیاوران ساخت.و سپس در سال 1348 در اوج دین ستیزی خود مجسمه‌ای از یک ضریح – که برای مسلمانان نمادی قدسی است- ساخت و داخل ضریح یک آفتابه گذاشت.

این فایل برای دانشجویان رشته هنر و گرافیک مناسب می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از دیگر فایل های موجود در سایت هفت برگ دیدن فرمایید:

قالب فایل ورد 15 صفحه فرمت docx (قابل ادیت)
محتوای این فایل شامل:
چکیده
مقدمه
بیان مساله
اهمیت موضوع
ضرورت تحقیق
فرضیات
جامعه آماری
روش تحقیق
فصل اول :سقاخانه
برخی از ویژگی‌های صوری مکتب سقاخانه
نشانه‌شناسی در نقاشی سقاخانه
فصل دوم : پرویز تناولی
نتیجه‌گیری
منابع
مقالات

25000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 257 عدد
تعداد محصولات 997 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد