پایان نامه گرافیک با موضوع سیر ساختار تصویری در خطوط دوران قبل از اسلام

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

پایان نامه سیر تکاملی ساختار تصویری در­­­­ خطوط دوران قبل از اسلام

قیمت محصول 65000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

65000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

سیر ساختار تصویری در­­­­ خطوط

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

جهت بررسی سیر ساختار تصویری در­­­­ خطوط نباید پنداشت که خط یک باره در گوشه‌ای از جهان از طرف یک یا چند تن به طور کاملی اختراع شده و از آن جا به سایر جاها به ارمغان رفته است. یا هر قومی برای خود خطی کامل و زیبا ساخته آن را به دیگران آموخته‌ان. در واقع سیر ساختار تصویری در­­­­ خطوط از نقش کردن پندار و تصور بشری با صورتی ساده و عاری از صنعت و کودکانه به تدریج به وجود آمده است. خط‌ تصویری به‌ تدریج‌ تکامل‌ پیدا کرد وپس‌ از گذشتن‌ از مرحله‌ علامت‌ نویسی‌، «معنی‌ نگاری‌» به‌ مرحله‌ الفبایی‌ قدم‌ گذاشت‌. الفبا برای‌ اولین‌ بار در میان‌ فنیقی‌ها رواج‌ پیدا کرد و از آن‌ جا به‌ سایر جاها پراکنده‌ شد. ایرانیان‌ در دوره‌ پادشاهی‌ مادها، علامت‌های‌ میخی‌ بابِلی‌ را اقتباس‌ کردند. و الفبایی‌ مستقل‌ ترتیب‌ دادند.

سیر ساختار تصویری در خطوط دوران قبل از اسلام

در ایران ما خط داستانی بسیار مفصل دارد و موضوع به اندازه‌ای وسیع است که می‌توان کتاب جداگانه‌ای در تاریخ خط در ایران نوشت. کسانی که در این زمینه اندکی ممارست بکنند؛ فوراً به نکته مهمی برمی‌خورند و آن این است که نیاکان بزرگوار ما دراین مدت دو هزار و پانصد سال که ما تاریخ مدون و معروف داریم هرگز در هیچ خطی تعصب نورزیده‌اند و هر زمان که خط آسان‌تر و بهتری‌پیدا شده است در پذیرفتن آن درنگ نکرده‌اند.

ساختار تصویری در­­­­ خطوط

آغاز نشانههای خط میخی ایلامی

ساموئل فلاورما مور کمپانی هند شرقی در سال 1667 نخستین عکس‌های را از نشانه‌های خط میخی در شهر هخامنشی تخت جمشید و در نزدیکی نقش رستم تهیه کرد. بعدها معلوم شد که بعضی از این‌ها ترجمه ایلامی کتیبه سه زبانی فارسی باستان و لهجه بابلی، اکدی، و ایلامی بوده‌اند. اگر این نشانه‌ها را هنوز ایلامی‌ها نمی‌دانستند نسخه‌های آن‌ها را می‌توان نخستین مدارک ملموس از ایلام به شمار آورد؛ که در بیرون از صفحات کتاب مقدس یافت شده‌اند. با این حال بیش از یک قرن به طول انجامیده تا اینکه کارستن نیبهور در سال 1778 به این نکته پی برد که کتیبه‌های تخت جمشید به سه زبان متفاوت نوشته شده‌اند. به دنبال این کشف رجوع به ستون ایلامی با نام نوع دوم کتیبه هخامنشی و مشخص کردن زبان آن به نام های ایلامی، شوشی و یا سکایی متداول گشت.

چگونگی آشنایی ایلامیان با خط میخی

در بین النهرین سفلی، اولین تمدن شهرنشینی به سرعت ایجاد شد. و باعث ظهور خط و نوعی فعالیت وسیع در زمینه معماری وشهرسازی، به خصوص در اوروک شد. این شهر بدون هیچگونه تردیدی، مرکز شهرهای اقوامی گشت. با صراحت می‌توان ایشان را سومری خواند. به زحمت می‌توان پذیرفت که این افراد مهاجمینی بوده باشند؛ که از سرزمین اصلی و اولیه فرضی مشخصی به پا خواسته بودند. در حالی که بیشتر چنین حدسی زده می‌شد که ایشان با تمدن دوره آغاز شهرنشینی متشکل گردیده‌اند. و بلافاصله با توسعه و بسط فوق‌العاده فعالیت‌های تشکیلاتی قابل لمس، و تجمس دادن آن، از سطح زندگی اجداد خود از دوره عبید پا را فراتر نهاده‌اند. سرانجام می‌توان گفت که ایجاد زبان و خط سومری و تشکیلات آغاز شهرنشینی هم بستگی داشته، و هر یک در دیگر ی موثر بوده است.

چگونگی آشنایی ایلامیان با خط میخی

خط میخی

خط‌  الفبایی‌ را که‌ ایرانیان‌ در عهد باستان‌ به‌ کار بردند؛ خط‌ میخی‌ نام‌ نهاده‌اند. این‌ نامگذاری‌ از آن‌ جهت‌ بوده‌ که‌ برای‌ نوشتن‌ آن‌ از میله آهنی‌ کوچک‌ یا چوبی‌ شبیه‌ به‌ میخ‌ ،استفاده‌ می‌کردند و خط‌هایی‌ که‌ با آن‌ بر لوحه‌های‌ گلی‌ نقش ‌می‌کردند؛ شبیه‌ به‌ میخ‌ بود.

خط اوستایی

تاریخ‌ اختراع‌ خط‌ اوستایی‌ را که‌ آن‌ هم‌ در اصل‌ از خطوط‌ سامی‌ گرفته‌ شده‌ بود اواخر دوره ساسانی‌ دانسته‌اند که‌ از آن‌ برای‌ نوشتن‌ متون‌ دینی‌ مربوط‌ به‌ آیینِ زردشتی‌، به‌ ویژه‌ کتاب‌ اوستا، استفاده‌ می‌شد. خط‌ اوستایی‌ مانند اغلب‌ خطوط‌ سامی‌ از راست‌ به‌ چپ‌ نوشته‌ می‌شد و چهل‌ و چهار حرف‌ داشت‌. کتاب‌ دینی‌ زردشتیان‌ اوستاست‌ که‌ اصل‌ آن‌ در زمان‌ حمله اسکندر به‌ ایران‌ از میان‌ رفته‌ است‌ و اوستای‌ موجود در دوره‌های‌ بعد گردآوری‌ و تنظیم‌ شده‌ است.

خط اوستایی

خط پهلوی

خطی‌ را که‌ ایرانیان‌ در عصر اشکانی‌ و ساسانی‌ به‌ کار می‌بردند و تا چند قرن‌ بعد از اسلام‌ هم‌ در گوشه‌ وکنار ولایات‌ شرقی‌ ایران‌ برای‌ نگارش‌ آثار فکری‌ و فلسفی‌ مربوط‌ به‌ آیین‌های‌ پیش‌ از اسلام‌، به‌ کارمی‌رفته‌ است‌؛ خط‌ پهلوی‌ می‌نامند. کلمه‌ پهلوی‌ اصلا” از واژه پَرثْوَ گرفته‌ شده‌ که‌ اسم‌ قوم‌ اشکانی‌ بوده‌ است‌. خط‌ پهلوی‌ که‌ قسمت‌ عمده ادبیات‌ پارسی‌ میانه‌ بدان‌ نوشته‌ شده‌ دارای‌ اصلی‌ آرامی‌ (یکی‌ از خطوط‌ سامی‌ ) است‌.

خط پهلوی

ایلامی‌ها در طول تاریخ کتیبه‌های خود را به چند خط می‌نوشتند که عبارتند از:

خط تصویری ایلامی یا ایلامی مقدم

خط ترسیمی ایلامی

خط میخی ایلامی قدیم

خط میخی ایلامی میانه قدیم تر

خط میخی ایلامی میانه جدیدتر

خطوط میخی ایلامی قدیمی و ایلامی میانه

خط میخی ایلامی جدید

خط میخی آکدی

 

نتیجه‌گیری از بررسی سیر ساختار تصویری در­­­­ خطوط دوران قبل از اسلام

 

خط بزرگترین اختراع بشر است و اختراع آن عامل اصلی رشد و گسترش و بقای فرهنگ و تمدن و انتقال آن به نسل‌های بعدی بوده است. خط مهم‌ترین پدیده دوران زندگی بشر است. و به یاری آن بشر توانسته کاخ بلند و استوار فرهنگ و تمدن را پی‌ریزی و پیشرفت کند.

 

نتیجه اول از بررسی سیر ساختار تصویری در خطوط

اصل و ریشه‌ی خط‌ها از سه خط برخاسته است و آن سه: خط چینی، خط هندی و خط سامی است. معتقد بودند که خط قدیم مصری (هیریوغلف) و خط میخی از اصلی دیگر است که از زبان‌های قدیم محفوظ مانده است. ولی بعدها به این عقیده گرویدند که تمام خط‌ها از روی خط فنیقی (کنعانیان) گرفته و ساخته شده و تنها خط مصری و چینی باقیمانده‌ی خط‌های نگاری قدیم است.

نتیجه دوم از بررسی سیر ساختار تصویری در خطوط

منابع صحیح و قراین روشن، ثابت و شواهد حسی به دست می‌آید آن است ایرانیان (مادی ها) در طول مدتی که یوغ بندگی و رعیتی ملل مقتدر سامی (آشور) را به گردن داشتند، به خط آشوری که خط میخی بوده آشنا شدند و سپس که گردن از قید ذلت و بندگی آنان برتافتند و دولتی مستقل از خود برقرار ساختند. خط میخی را تکمیل کردند و از این رو می‌بینیم که در بدو تشکیل دولت هخامنشی این خط مانند خط ملی مورد استعمال پادشاهان بزرگ چون کورش، داریوش، خشیارشا، اَرْتَخشْتَرْهَ و غیره است و در سنگ‌ها، مهرها، فلزها، گل پارها، دیگر کتیبه‌ها و نوشته‌ها آن را به کار برده‌اند. و سپس نیز خبر داریم که خط دیگری که آن هم از خط‌ها مردم سامی است. مورد استعمال ایرانیان قرار گرفته به خط پهلوی مشهور گردید.

نتیجه سوم از بررسی سیر ساختار تصویری در خطوط

انواع خطوط پیش از اسلام شامل خط فنیقی، خط عبری، میخی، اوستایی، سرُیانی، نَبَطی، عَرَبی، مُسنَدْ، آرامی، پهلوی، یونانی، لاتین، سنسکریت، سغدی، ایغوری، حبشی و سایر خط های دیگر دنیا می باشد.

 

قالب فایل : ورد قابل ادیت (تعداد صفحه :118) با حجم (12.7 MB)
فهرست مطالب
مقدمه:
فصل اول: مقدمه ای بر پیدایش خط
چگونگی پیدایش نویسندگی
مراحل تکمیل و تطور خط
اصل خط های دنیا از کجا است ؟
ایرانیان خط را از کجا آموختند ؟
فصل دوم: سر منشا خطوط باستان
خط مصری
شکل خارجی خط مصری
شکل داخلی خط مصری
تکامل خط مصری
خط میخی
فصل سوم: خط های ایران پیش از اسلام
خط ایلامی
آغاز نشانه های خط میخی ایلامی
چگونگی آشنا یی ایلامیان با خط میخی
خط میخی
شکل خارجی خط میخی
شکل داخلی خط میخی سومری
خط میخی اکدی
خط میخی کلدانی
خط میخی مادی
خط پهلوی
قدیم ترین آثار به خط آرامی در ایران
حروف پهلوی
خط اوستایی یا دین دبیری
نتیجه گیری
منابع
منابع تصویری
فهرست جداول
الفبای اوستایی یا دین دبیری
فهرست تصاویر
شکل مورب هیروگلیف مصری
نمونه ای از خط اییراتی کا از پاپیروس اقتباس شده است
تحولات برخی از اشکال اشارات خط مصری
اشارات مصری برای واژه هایی که اشیاء و موجودات مشخص را می رساند
اشارات مصری برای واژه هایی که اعمال قابل لمس را می رساند
تصاویری که مفاهیم مفاهیم و اعمال قابل لمس را می رساند
جانشین صوتی توسط واژه های متشابه همخوان
اشارات آوایی دو صامتی
فهرست اشارات تک صامتی خط مصری
مفاهیم گوناگون توسط واژه های با ترکیب صامتهای یکسان
نمودارهای مصری.
مقیاس نمای شاه نار- میرا
لوحه سالنامه شاه گورا-آخا
مقیاس نمای شهره
یادداشتی درباره تاجگذاری شاه گورا-اودیمو
عبارات مصری
نوشتن اسامی به هیروگلیفی a)الکساندر b)آوتوکراتور c)تیبری d)دومیتبسیان e)گرمانیک f)ترایان
خط ایلامی مقدم نخستین بار در سرزمین ایران پدید آمد و گاه آن‌را نخستین خط تاریخ بشر قلمداد می‌نمایند. قدمت این خط
که تاکنون خوانده نشده است به هزاره‌ی سوم قبل از میلاد می‌رسد
خط ایلامی (خط ایلامی نو)، گل‌نوشته (لوح) کشف شده در شوش – زیگورات چغازنبیل
خط میخی (خط میخی ایرانی، خط فارسی باستان)
کتیبه اکدی باستانی شاه شارکالیشارری
نقل کتیبه اکدی باستان شاه شارکالیشارری به خط آشوری نو
خط بابلی باستان(6 اشاره حمورابی) به همراه نقل خط آشوری نو
لوحه مالی مشکوفه از اوروک که به خط تصویری روی آن نوشته شده است
اشارات سومری باستان و تبدیل آنها به اشارات میخی
اشارات تصویری سومری ساده و مرکب
اسامی اکدی و واژه هایی به همراه نمودار
بخش هایی از نوشته های در هم( ریشه واژه به هیروگلیفی و پایانه ها به آوایی است)
صوتها یا آهنگ ها
نمودارهای ششگانه
نمودارهای ششگانه: الفبای میخی ایرانی
نمودارهای ششگانه: الفبای میخی ایرانی
قباله‌ی اورامان (قدیمی‌ترین نمونه‌ی خط پارتی «خط پهلوی اشکانی، خط پهلوی قدیم، خط پهلوی شمالی، خط پهلوانی،
خط اشکانی، خط پَرتَوی»)
حروف هج
نمونه های خط اوستایی

 

موارد مشابه از سایت هفت برگ برای دانشجویان رشته گرافیک قابل دسترس است.

بررسی گرافیک تبلیغات تلویزیونی محصولات غذایی فرانسه

بررسی ویژگی های گرافیکی خط در کتیبه های مسجد جامع اصفهان ( پایان نامه)

بررسی نقوش هنری ایل قشقایی جهت کاربرد در هنر امروزی

65000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 361 عدد
تعداد محصولات 1416 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد