پایان نامه رشته گرافیک در زمینه‌ی اثر تایپوگرافی یا حروف نگاری در زیورآلات

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

کاربرد حروف نگاری معاصر در طراحی گرافیک محیطی و زیورآلات (تایپوگرافی در حوزه جواهرات) (پایان نامه)

قیمت محصول 65000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

65000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

تایپوگرافی یا حروف نگاری

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

دراین تحقیق به مطالعه تایپوگرافی یا حروف نگاری در حوزه جواهرات که در محیط و گرافیک محیطی ما و قشر وسیعی از جامعه که آن را زنان تشکیل می‌دهند پرداخته شده است. گرافیک امروزجهان با ورود به فضاهای دیداری و بصری تازه، در چند دهه اخیر جهشی روبه پیشرفت شگرفی را آغاز کرده است. در حال حاضر، هنرگرافیک را دیگر به آن دسته از هنر و آثاری که به صورت تک رنگ و به صورت چاپ دستی با مشکلات فراوان بریک سطح ایجاد می‌شد نمی‌توان خلاصه نمود. یکی از جلوه‌های بارز این عرصه تایپوگرافی یا حروف نگاری می‌باشد، یعنی هر سعی و تلاشی که توسط یک طراح گرافیک صورت می‌گیرد تا بتواند با حروف بازی کرده و به آن وجه، تصویری ببخشد و در همه محیط‌‌ها اعم از محیط‌های شهری و در گرافیک محیطی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اثربخشی تایپوگرافی یا حروف نگاری

در تایپوگرافی، کیفیت ترکیب اثر به اعتبار حروف و نوشتار ایجاد می‌گردد. درحال حاضر دوران جدیدی در تایپوگرافی صورت گرفته است که طراحی و ابداع روش‌های جدید نگارش و نحوه‌ی کاربری‌های آنها از اصلی‌ترین عملکردهای تایپوگرافی می‌باشد. تنوع بسیار زیاد در حروف و ساختار نظام‌مند آن، به طراحان گرافیک امکان تجربه‌های وسیع و جدید و میدان وسیعی در تغییرات و ترکیب حروف برای رسیدن به آثاری جدید را مهیا می‌کند. ایجاد فضایی تصویری و متفاوت به وسیله حروف و کلمات که بتواند برمخاطب تاثیر بگذارد و مخاطب خود را به آن نزدیک حس کند از سخت‌ترین بخش این هنر است. باید گفت تایپوگرافی جایگاه عمده‌ای در تبلیغات و حوزه هنری دارد.

تاریخچه کاربرد تایپوگرافی یا حروف نگاری در طراحی جواهرات

استفاده از نوشته بر روی انگشتر (مهرانگشتر) ازدوران روم و بیزانس مرسوم بوده است و یک حکایت نبوی استفاده از آنرا توسط حضرت محمد(ص) چنین روایت می‌کند:«روزی که پیامبر نامه‌ای جهت دعوت امپراطور روم به اسلام فرستاد. مشاورین گوشزد کردند که نامه بدون مهر و موم شخص و فرستنده قابل اعتماد نیست. پیامبر نیز ساخت مهری را فرمان داد که روی آن عبارت محمد فرستاده خدا حک شده بود.» چون اغلب آرایه‌های طلایین درجریان تغییر سلیقه عمومی به عنوان مواد اولیه تولیدات جدید ذوب میشده تنها تعدادی انگشتر از دوران پس از اسلام در ایران به جای مانده که استفاده از نوشته در جواهرات را تایید می‌کند. «انگشتر و کمربندحمایل شمشیر تنها زیورآلات مردانه در دوره‌های آغازین و میانی اسلام بوده است.

تایپوگرافی یا حروف نگاری

ارتباط تایپوگرافی یا حروف نگاری و طلسمات

«حرف و عدد مهمترین وسیله برای بیان مطالب طلسم است. اعتقاد به خاصیت حروف و یا «علم اسرار حروف» تاریخی طولانی و پرماجرا دارد و قدمت آن در بین مسلمانان به قرون اولیه می رسد. عالمان علوم غریبه برای نوشته‌ها و نسخه‌های درمانی خود خط‌های ویژه‌ای داشتند که این خط ها به چند دسته اصلی و شاخه‌های متعدد فرعی تقسیم می‌شد.حروفی که از آن برای نوشتن طلسم استفاده می‌شد لایقرایی یا ناخوانا بودند و برای همه کس قابل درک نبود و بیشتر مورد استفاده رمالان و دعانویسان قرار می‌گرفت. این فرهنگ امروز دیگر مورد تایید نیست. و به آن به دیده مشتی خرافات نگریسته می‌شود. اگرچه عقاید و افکار طلسم‌گران امروز دیگر مطابق میل زنان و مردم تحصیل کرده نیست، اما آثار آنان هیچ کم و کاستی از دیگر هنرها ندارد و جاودانگی بقیه هنرها را سزاست.»

نتیجه

در این تحقیق مشخص شد که نقطه آغازین تحولات واقعی در تغییر کاربرد خط توجه خاص ایرانیان به هنر خوشنویسی بوده است و از این هنر در محیط اطراف و زندگی خود استفاده و بهره گرفتند. خاستگاه آخرین تحولات خط در ایران معاصر با ظهور مکتب سقاخانه، یکی ازمکاتب اصیل هنرمعاصر می‌باشد. در ایران معاصر خط از حالت ایستایی و ناکارآمدی که ناشی از عدم تطابق با تحولات دنیای معاصر است؛ خارج شده و به آن چهره‌ای پویا، فعال، سودمند و کارآمد و مناسب با نیازهای روز جهان و جامعه بخشید و حضوری جدید در عرصه حتی بین‌المللی پیدا کرد. در دنیای معاصر کسانی آمدند و سنت‌شکنی‌هایی با خط انجام دادند تا بتواند صورت جدیدی از خط را به نمایش بگذارند. سنت‌شکنی‌هایی که موجب شدند وسایلی برای استفاده بوجود آیند که جنبه زیباشناختی و کاربردی دارد. این سنت‌شکنی‌ها در خط موجبات زیورآلاتی با حروف فارسی را فراهم نمود.

 

قالب فایل : ورد با قابلیت ادیت (تعداد صفحه : 117) (14.8 MB)

محتویات فایل شامل

فصل اول

تاریخچه پیدایش الفبا و خط
خط تصویری
خط مفهوم نگار
خط هجایی
خط غیر هجایی یا الفبایی
تاریخچه خط در دوران اسلام
خط و خوشنویسی در دوران اسلامی
خط کوفی
ساده
تزیینی
بنایی یا معقلی
خطوط شش گانه
رقاع
ثلث
ریحان
محقق
توقیع
نسخ
اقلام ایرانی
تعلیق
نستعلیق
شکسته نستعلیق
توسعه کاربردهای گرافیکی خط
تعامل خوشنویسی با سایر هنرهای تجسمی
آشتی خط با رایانه
شکل گیری تشکل های هنری
نقاشیخط یک زبان بین الملل
ویژگی های خوشنویسی معاصر ایران
ارتباط تصویری
ارتباط
گرافیک
گرافیک در ایران
گرافیک محیطی
تاریخچه گرافیک محیطی
تقسیم بندی گرافیک محیطی
انواع کاربرد گرافیک محیطی
تبلیغ
آموزشی
هدایت و راهنمایی
تفننی
خط در گرافیک محیطی
نقش خطوط اسلامی در طراحی گرافیک معاصر
تایپوگرافی در ایران و جهان
جواهرات و زیورآلات
استفاده از زیورآلات در طول تاریخ
تاریخ جواهر سازی در ایران
تاریخچه جواهرسازی در ایران
تاریخچه کاربرد تایپوگرافی در طراحی جواهرات

فصل دوم

سفالینه ها و فلزات
زیورآلات

فصل سوم

نقد وبررسی
بازوبند
بازوبند
آویز
جعبه دعای طلاکوب
جعبه دعا(گردت آویز)
نتیجه گیری
منابع
گزارش کار عملی

موارد مرتبط از سایت هفت برگ برای دامشجویان علاقمند و رشته گرافیک قابل دسترس است.

مطالعـه نقـوش انتزاعـی ترکمـن هــا و تـاثیـرات آن هـا بـر گرافیک محیطی (پایان نامه)

تحلیل فرم در هنر مفهومی و ارتباط آن با گرافیک محیطی (پایان نامه)

اینفوگرافیک، روشی اثرگذار برای معرفی مجموعه تاریخی ارگ کریم خانی ( پایان نامه )

 

 

65000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 265 عدد
تعداد محصولات 1103 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد