پایان نامه رشته گرافیک با موضوع تجزیه و تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی

قیمت محصول 65000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

65000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

قبل از تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی باید گفت تایپوگرافی چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می کند سپس به  تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی پرداخت. هدف اصلی تایپوگرافی، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع‌تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی است. در دهه‌های اخیر سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری، چه به صورت مفهومی و چه به صورت انتزاعی شده است. در واقع مخاطب بار معنایی و روانشناختی واژه‌ها و عنوان را باید به وسیله‌ی فرم، رنگ و … درک کند. با این حرکت و جهش سریع، تایپوگرافی به قلمرویی مستقل و دارای تعریف، اصول و حتی تاریخچه‌ای نوین دست یافت. «تایپوگرافی» در حوزه‌های مختلف هنر گرافیک شامل پوستر مناسبتی، طراحی حروف، نشانه و … حضوری پر رنگ و گاهی هم به عنوان تنها عنصر تصویری غالب هویدا گشت.

تایپوگرافی در پوستر

در بین شاخه‌های متعددی که در گرافیک هست پوسترسازی جامع‌ترین بخش آن است در پوسترسازی هنرمند گرافیست باید حداقل با بخشهای مهم گرافیک آشنایی داشته باشد تا بتواند یک پوستر خوب طراحی و ارائه کند. پوستر شامل این عناصر می‌شود: حروف، که به عنوان یکی از بخشهای جدایی‌ناپذیر طراحی پوستر، در اعظم پوسترها و به انحای مختلف حضور دارد. در جاهایی امکان دارد که اولویت نخست پیدا کند، مثل همین فعالیتی که در این دوسالانه بود، یعنی حروف محور اصلی طراحی پوستر باشند. در بخشی از پوسترها نیز حروف نقش ثانویه یا وجه تزئینی و یا فقط اطلاع‌رسانی دارند.

تایپوگرافی در پوستر

بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی

طراحی گرافیک معاصر ایران ابتدا با توجه به ریشه‌های غنی و پربار فرهنگ و هنر ایران،در قالب یک هنر رسانه‌ای ظهور کرد. منظور از این‌ هنر اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی نیازهای زندگی روزمره‌ی صنعتی و اقتصاد تجاری بود که همزمان با حضور در مطبع‌ها در جای جای ایران صورت‌ می‌پذیرفت.این طراحی در ابتدا با عنوان «نقاشی تبلیغاتی» و از دهه‌ی‌ دوم قرن هجری خورشیدی با عنوان عاریتی«گرافیک» به مثابه‌ی یک‌ مهارت و حرفه شکل گرفت که طراحان تحت لوای آن به کار تصویرگری‌ مطبوعات و کتاب‌های چاپی و نظم‌دادن به اطلاعیه‌ها مشغول و به‌ تدریج‌ در کار خود معرف تولیدات صنعتی، وارداتی و داخلی شدند. طراح گرافیک با تحلیل و ترکیب علائم و نشانه‌های رمزی‌ به تعریف و بیان شی‌ء یا معنایی خاص می‌پردازد. این علائم می‌توانند، حروف الفبای زبانی معین، طرح‌ها و نقوش انتزاعی و آبستره یا اشکال‌ و تصاویر طبیعی و عینی باشند.

بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی

مقایسه و تحلیل تایپوگرافی در پوستر مناسبتی فارسی و لاتین

در طراحی پوستر، نوشتار و متن، غیر از وظیفه اطلاع‌رسانی مکتوب خود نیز یک فرم محسوب می‌شود و در کل ساختار پوستر از لحاظ ترکیب‌بندی و صفحه‌آرایی به کار می‌آیند. ایرادی که در اکثر پوسترهای فارسی نسبت به لاتین به چشم می‌خورد عدم تنوع در فونت‌های فارسی است. به ندرت آثاری با تأکید بر روی نوشتار دیده می‌شود و یا اینکه از تایپوگرافی خلاق و قوی از لحاظ بصری خبری نیست و بیشتر این آثار دارای حروفی مشابه و یک دست از لحاظ فرم هستند. در حالی که یکی از نقاط قوت پوسترهای لاتین، بخش نوشتاری آن است. حروف و کلمات لاتین، جدا از وجه خبری دارای اشکال بصری که در ترکیب‌بندی با سایرعناصر پوستر به جذابیت آن می‌افزایند. برای نمونه در پوسترهای سینمایی که در دو بخش فارسی و لاتین تهیه می‌شوند. این موضوع آسانتر قابل درک است.

تحلیل تایپوگرافی

برای دانشجویان رشته گرافیک از سایت هفت برگ موضوعاتی زیر قابل دسترس است.

کاربرد حروف نگاری معاصر در طراحی گرافیک محیطی و زیورآلات (تایپوگرافی در حوزه جواهرات) (پایان نامه)

مطالعـه نقـوش انتزاعـی ترکمـن هــا و تـاثیـرات آن هـا بـر گرافیک محیطی (پایان نامه)

قالب فایل : ورد قابل ادیت (تعداد صفحه : 75) با حجم (15.9 MB)
فهرستــ مطالبــ
مقدمه
فصــل اول : تایپوگرافی
تایپوگرافی چیست؟
ابزار و زمینه های مورد توجه تایپو گرافیک
کمبودهای قلم های مورد استفاده عربی و فارسی
ابداع و خلاقیت برای جبران کمبودها
رابطه تایپوگرافی با خوشنویسی
اهداف تایپوگرافی
فنون تایپوگرافی
تایپوگرافی در ایران
تلقی و برخوردهای خاص طراحان ایرانی به تایپوگرافی
وقتی که تایپوگرافی قدرتمندتر از کلمات صحبت می‌کند
کاربرد تایپوگرافی در وارد سازی مفاهیم نوشتاری
تأملی بر ظرفیت های بصری نوشتار در تایپوگرافی
نگاهی به حروف فارسی
از طراحی حروف تا تایپوگرافی و تأثیر این دو بر هم
تایپوگرافی و ارتباط آن با نوع حروف(فونت)
ورودتایپوگرافی به ایران
فصــل دوم : تایپوگرافی و بررسی تأثیر آن در فضاسازی از دیدگاه روانشناختی
کارکرد های معنایی تایپوگرافی
تأثیر رنگ در تایپوگرافی
تایپوگرافی از منظر نشانه شناختی
تحلیل نشانه شناختی در تایپوگرافی
تداعی مفهوم از طریق واژه(انتقال مفاهیم با برگزیدن یک واژه)
کاربرد خط و خوشنویسی در القاء مفاهیم
تأثیرات روانشناختی هنر بر جامعه
فصــــل سوم : پوستر
تاریخچه پوستر در ایران
تایپوگرافی در پوستر
بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی
مقایسه ی کلی تایپوگرافی در پوسترهای فارسی ولاتین
فصــل پنجم : نتیجه گیـــری
نتیجه گیری
فهرست منابع
گزارش کار عملی
فهرستــ تصاویــر:
فصــــل اول :
حساسیت بخشی به نوشتار
حساسیت بخشی به نوشتار
تایپوگرافی بااستفاده از خوشنویسی
تایپوگرافی با دخل و تصرف در فونت های موجود و ایجاد شخصیتی جدید
ایجاد یک طرح نوشتاری
نمونه یک تایپوگرافی قوی
وقتی تایپوگرافی به تنهایی گویای مفهوم است
وقتی تایپوگرافی به تنهایی گویای مفهوم است
وقتی حروف در غالب تصویر در می آیند
تایپوگرافی با استفاده از تأثیر متقابل اشکال حروف
حساسیت بخشی با برش دادن حروف
حساسیت بخشی با برش دادن و حذف قسمتهایی از حروف
حساسیت بخشی با تغییر در فرم و حذف قسمتهایی از حروف
حساسیت بخشی با استفاده از رنگ و اضافه کردن عناصر تصویری
فصـــل دوم :
تأثیر پذیری فرم تایپوگرافی از مفهوم کلمه
تأثیر پذیری فرم تایپوگرافی از مفهوم کلمه
طراحی عبارت نوشتاری در جهت نزدیک کردن شکل نوشتار به مفهوم بصری آن
استفاده ی تصویری از جناس میان تام موضوع و معنای آن
استفاده از خوشنویسی در تایپوگرافی
استفاده از خوشنویسی در تایپوگرافی
فصـــل سوم :
تایپوگرافی در پوستر ایرانی
تایپوگرافی در پوستر ایرانی
تایپوگرافی در پوستر خارجی
تایپوگرافی در پوستر خارجی
تایپوگرافی در پوستر ایرانی با تغییر و نوآوری در فونت
تایپوگرافی در پوستر ایرانی با استفاده از خوشنویسی
محدودیت فونت های فارسی برای تغییر گسترده
جدا بودن حروف لاتین،عاملی برای تنوع در طراحی و تایپوگرافی
65000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 298 عدد
تعداد محصولات 1336 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد