پایان نامه ویژه دانشجویان رشته گرافیک با موضوع نقش هنر ایل قشقایی در هنر امروز

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

بررسی نقوش هنری ایل قشقایی جهت کاربرد در هنر امروزی (پایان نامه)

قیمت محصول 62000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

62000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

هنر ایل قشقایی

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

ایل قشقایی یکی از بزرگترین ایلات ایران و استان فارس می‌باشد. که نقش بسیار مهمی در صنعت دست بافت‌ها دارد دست بافته‌های عشایر شامل قالی، قالیچه، گلیم، گبه ، مفرش و … می‌باشد. گلیم و گبه از دست بافته‌هایی هستند که می‌تواند جنبه اقتصادی بالایی داشته باشند. در این پژوهش ضمن معرفی ایل قشقایی به دست بافته‌های آن پرداخته می‌شود. مردم اعتقادات و باورهایی داشته‌اند که برخی از آنان خرافی و برخی واقعی و نشئت گرفته از دینشان یا آرزوهاشان یا آنچه از دیدن اطراف خود درک می‌کردند در قالب تصاویر و نماد در دست ساخته‌ها و حجاری‌های خود می‌آوردند که گلیم و گبه از آن مستثنی نبوده‌اند. گلیم و گبه برای تحقیق انتخاب شده است. گلیم و گبه تعریف شده و نقوش به کار رفته در آن‌ها و نیز معانی آن‌ها در باور مردم بیان می‌شود.

ایل قشقایی

قشقائی یکی از دو ایل بزرگ و کهن ایران زمین است. قشقایی یا ایل قشقایی یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران است که مانند بسیاری از اتحادیه‌های ایلی متأخر ایران مخلوطی از قبیله‌هایی با ریشه‌های قومی گوناگون لر، کرد، عرب و ترک است. اما بیشتر قشقایی‌ها ریشه‌ای ترک دارند. تقریباً تمامشان به گویشی از زبان‌های ترکی اغوز غربی صحبت می‌کنند که خود آن را ترکی می‌نامند. ایل قشقایی، یکی از بزرگترین ایلات ایران در همسایگی ایلات خمسه در استان فارس سکونت دارند. سواحل جنوبی استان به شکل حاشیه‌ای به طول حدود 250 کیلومتر و عرض 30 تا بیش از 50 کیلومتر قلمرو گرمسیری ( قشلاق ) آنهاست. قلمرو سردسیری ( ییلاق ) بیشتر در شمال استان و از نظر وسعت به مراتب کوچکتر از قلمرو گرمسیری و در حدود نصف آن است. مناطق سردسیری بر خلاف قلمرو گرمسیری که همه یکپارچه و به هم متصل می‌باشند بیشتر پراکنده‌اند.

ایل قشقایی

 

طایفه‌های ایل قشقایی

این ایل از پنج طایفه بزرگ «دره‌شوری»، «شش بلوکی»، «کشکولی بزرگ و کشکولی کوچک و قراچه»، «فارسیمدان»، «عمله» و برخی تیره‌های مستقل مانند، «صفی‌خانی»، «گله زن» و «یلمه‌ای» تشکیل شده است. طایفه عمله در زمان ایلخانی صولت الدوله برای رسیدگی به کارهای شخصی خان، گرد‌آوری حق مالکان، رسیدگی به کارهای کشاورزی، گله‌داری ایلخانی و تنظیم امور ایلی از تیره‌های گوناگون ایل قشقائی و سران تشکیل شد. طایفه عمله یا عمال اجرای دستورها و فرمان‌های ایلخانی بزرگ، با آن که اکنون سمت و وظایف پیشین خود را از دست داده است، هنوز هم به نام «عمله» خوانده می‌شود.

تیره‌ها در ایل قشقایی

 

طایفه تعداد تیره

دره شوری

51 تیره
فارسی مدان 25 تیره
کشکولی بزرگ 47 تیره
کشکولی کوچک 14تیره
شش بلوکی 20 تیره
عمله (جعفربیگی ( 47 تیره

 

سردسیر( ییلاق)

قشقایی‌ها دارای دو منطقه سردسیری یا ییلاقی هستند. یکی منطقه‌ای است که بین شیراز و دشت ارژن تا اطراف کازرون قرار گرفته است. و دیگری در شمال شرقی شیراز این منطقه از اردکان فارس تا مرزهای کهکیلویه و از شمال آباده تا شهر رضا ادامه می‌یابد و به سرحد بزرگ معروف است. زیرا این منطقه از ارتفاعات حوالی فیروزکوه تا همسایگی بختیاری‌ها و ارتفاعات دنا را در بر می‌گیرد و طوایف مختلف قشقایی در آن پراکنده می‌شوند.

گرمسیر (قشلاق)

گرمسیر یا قشلاق اولیه قشقایی‌ها در جنوب شرقی فارس بوده که از مناطق کم ارتفاع جلگه ای و پست لار، جهرم، فیروزآباد آغاز شده تا کرانه‌های خلیج همیشه فارس ادامه می‌یابد، طوایف عمله، شش بلوکی، فارسی مدان، کشکولی کوچک و چند طایفه وابسته در گرمسیر اولیه قشلاق می‌نمایند. ولی گرمسیر دره شوری‌ها، کشکولی بزرگ و شاخه‌های وابسته در مناطقی از کازرون تا نزدیکی‌های بهبهان و حدود بندر گناوه ادامه می‌یابد. اکنون گرمسیر قشقایی‌ها به بیش از دو برابر گرمسیر اولیه آنه وسعت یافته است.

چادر ایل

چادرهای ایلی را که «بوهون» خوانده می‌شود. از موی بز و به رنگ سیاه می‌بافند. این چادرها به شکل مستطیل است. و از چند بخش گوناگون: سقف، لتف‌های اطراف چادر، تیرک‌ها، چند قطعه «کُمَّج» یا «کُمجِّه»، بندها، میخ‌های بلند چوبی، میخ‌های کوچک چوبی که به نام «شیش» خوانده می‌شود. و لفاف یا «چیق» یا «نی چی» اطراف چادر تشکیل شده است. لتف‌ها از جنس سقف و به رنگ سیاه بافته می‌شوند. پهنای لتف یک متر و درازای آن نامعین است. و گاهی تا ده متر می‌رسد. لتف‌ها با میخ‌های کوچک چوبی «شیش» به سقف متصل می‌گردند. تیرک‌ها و کمج‌ها نگهدارنده‌ی سقف چادرند. سر تیرک‌ها در زیر سقف، در سوراخ کمج‌ها قرار می‌گیرد. شکل چادر در تابستان و زمستان فرق می‌کند. در زمستان بیشتر تیرک‌ها در میان و سراسر چادر قرار می‌گیرند. و سقف را به شکل مخروط درمی‌آورند تا هنگام ریزش باران، آب از لبه سقف و به زمین بریزد.

چادر ایل

پوشاک

پوشاک زنان قشقائی بسیار زیبا و جالب توجه است و عبارت است از: چهار یا پنج دامن چین‌دار است. که تنبان با زیر جامه نامیده می‌شود. تنبان‌ها را روی هم می‌پوشند. و هر کدام آنها از 12 تا 14 پارچه ساخته می‌شود. تنبان‌های زیری از پارچه‌های ارزان مانند چیت گلدار و دامن‌های رویی از پارچه‌های بهتر مانند مخمل یا زری و تور است. و در پائین حاشیه یا تزئین دارد. پیراهن زنان تا ساق پا، یقه بسته و آستین بلند است. و در دو طرف پائین چاک دارد که روی دامن‌ها قرار می‌گیرد. اگر پیراهن از جنس ساده و گلدار نباشد پیش سینه را پولک دوزی می‌کنند. روی پیراهن آرخالق کوتاهی با آستین سنبوسه‌ای می‌پوشند که از زری گلدار یا مخمل است.

عادت‌ها و آداب و رسوم

قشقائی‌ها مردمانی سرخوش و دل‌شادند. به جشن، پا‌کوبی و رقص بسیار علاقه‌مندند و از اندوه و سوگواری گریزان. در تمام سال تنها در ده روز آغاز محرم سوگواری می‌کنند. در جشن‌ها و عروسی‌ها رقص چوبی (گروهی) زنان و مردان قشقائی بسیار زیبا و جالب است. در این جشن‌ها زنان و مردان هر یک دو دستمال در دست می‌گیرند. و پیرامون یک دایره بزرگ می‌ایستند و با آهنگ کرنا و دهل دستمال‌ها را تکان می‌دهند و با حرکات موزون پیش می‌روند. در رقص «دَرْمَرو» یا چوب بازی نیز، مردان دوتا دوتا و به نوبت با چوب‌های کوتاه و بلندی که در دست دارند به آهنگ ساز و دهل با یکدیگر می‌رقصند مبارزه می‌کنند.

موسیقی ایل قشقایی

فرهنگ ایل قشقایی تا حدود بسیاری با فرهنگ دیگر قوم های ساکن در نواحی گوناگون استان فارس متفاوت است.  در گذشته، موسیقی در میان ایل نشینان قشقایی از اهمیت زیادی برخوردار بود و به شکل‌ها و قالب‌های گوناگون توسط گروه‌های مختلف هنرمندان ایل اجرا می‌شد.

عوامل قدرت ایلخان

1) ثروت و املاک خصوصی

2) اصالت خانوادگی

3) داشتن پایگاه مذهبی

شناخت طرح و نقوش گبه‌های عشایر و ایلات فارس

طرح‌های رنگارنگ بعضی از گبه‌ها، نقاشی بعضی از نقاش‌های معاصر رابه خاطر می‌آورد. این مقایسه دلیلی بر این نیست که یک هنر از هنر دیگر مهم‌تر باشد؛ بلکه این، توجه شخص را به تصاویر ساده‌ای که بافندگان فارسی و بعضی از نقاشان غربی به کار برده‌اند، جلب می‌نماید. مهم‌ترین و اصیل‌ترین گبه‌ها منحصر به ایل قشقایی است. و جزء آن‌ها ایلات، خمسه و ممسنی و عشایر ایل بختیاری هم گبه بافی می‌کنند. و این‌کار دیگر منحصر به ایل قشقایی نیست؛ علت آن هم این است که ایلات دیگر که در جوار گبه با فان بوده‌اند؛ گبه را فرا می‌گرفتند؛ و شاید بتوان گفت علت دیگر آن ازدواج بین اقوام ترک زبان قشقایی با اقوام لر زبان بختیاری بوده است. از این رو گاه گبه در ایلات بختیاری هم بافته می‌شد و شاید زمانی از طرح گبه برای بافت خرسک هم استفاده می‌شد و بالاعکس.

مهم‌ترین طرح و نقشه گبه‌های ایل قشقایی عبارتند از:

1-طرح شیری

2-طرح خشتی

3-طرح حوض گبه

4-گل گبه

5-طرح ایلاتی

6-طرح درختی

7-طرح هندسی

8-طرح ابرش

9-طرح چهار فصل

10-طرح اردک

رنگ‌آمیزی گبه در ایل قشقایی

در گبه‌های قشقایی  بر  خلاف گبه‌های  سایر  نواحی ایران که خود  رنگ است. بافنده  از  رنگ‌ها  و  نقش‌های متفاوتی استفاده می‌کند. البته گبه‌هایی با نقش ساده  با زمینه‌ای یک رنگ یا رنگ‌های  محدود نیز  بافته می‌شود. رنگ‌آمیزی گبه‌ها زیبا  و بی‌نظیر است.  رنگ‌آمیزی اکثر آن‌ها  به استثنای معدودی از آن‌ها تماما طبیعی و گیاهی است. رنگرزی سنتی و  بهره‌گیری از رنگ‌های گیاهی اعتبار  ویژه‌ای به  صنایع دستی عشایر  می‌بخشد.  همچنین نوعی گبه بافته می‌شود. که خود رنگ می‌باشد. یعنی بر روی مواد اولیه‌ای  که در  تولید این  محصول استفاده می‌شود. هیچ نوع عمل رنگرزی انجام نمی‌شود؛ پشم آن اصطلاحا خود رنگ است. یعنی مستقیما از دام چیده شده به عبارت دیگر دستچین است. این نوع گبه در رنگ‌های طبیعی پشم گوسفند ( سفید، سیاه، خاکستری و بژ ) بافته می‌شود.

گلیم ایران

پس از قرن هیجدهم و نوزدهم، کلکسیونرهای غربی فرش به جای استفاده از ترکیه، کلمه پرشیا را برای مشرق زمین بکار بردند. این سرزمین که بنام ایران قرار گرفت با فرش‌های گران قیمت و تجملی که برای قصرهای ایران بافته شده بود. رفته‌رفته توجه ثروتمندان اروپایی را جلب کرد. و به عنوان اشیایی مُد روز و شرقی جزء لاینفک خانه‌های بزرگ آن‌ها شده و به تدریج با افزایش حجم تقاضا، شبکه‌ای از دلالان و فروشندگان فرش ایران و بازارهای دنیا پدید آمده؛ اما گلیم‌های ایرانی به خاطر سادگی در مواد، بافت و طرح چندان مورد توجه اروپائیان و امریکائیان قرار نمی‌گرفت.

گلیم قشقایی

گلیم‌های قشقایی از مشهورترین گلیم‌های ایرانی است؛ که قدرت و انرژی طراحی آن در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود. استفاده معدودی از نگاره‌های کوچک و برخی تشابهات دیگر، بعضاً بیننده را به یاد گلیم‌های ترک بافتی چون شاهسون می اندازد؛ اما در عین حال طرح‌های هندسی منحصر به فرد، ظرافت پشم و قدرت و درخشندگی رنگ‌های آن دست به دست هم داده و نمونه‌هایی بی‌نظیر و ممتاز در هنر بافندگی به وجود آورده است. گلیم‌های قشقایی دارای برش چاک‌دار است. و گاه در آن‌ها از تارهای نخی و پشم طبیعی قهوه‌ای نیز استفاده می‌شود.

مشخصات فایل

قالب فایل : ورد قابل ادیت (تعداد صفحه : 74) با حجم (6.7 MB)

  • فهرست مطالب
  • عناوین
  • فصل اول
  • ایل قشقایی
  • تاریخ و ایل قشقایی
  • طایفه های ایل قشقایی
  • طایفه دره شوری
  • طایفه فارسی مدان
  • طایفه کشکولی بزرگ
  • طایفه کشکولی کوچک
  • طایفه شش بلوکی
  • طایفه عمله
  • ایلات خمسه
  • تیره ها در ایل قشقایی
  • اساس نامگزاری تیره‌ها
  • سر زمین‌های ییلاق و قشلاق در میان ایل قشقایی
  • سردسیر
  • گرمسیر
  • چادر و ایل
  • پوشاک
  • برخی پیشه های مردم ایل
  • برخی عادتها و آداب و رسوم
  • موسیقی قشقایی
  • عاشق ها
  • چنگی ها
  • ساربان ها
  • سر پرستی در ایل قشقایی
  • عواملی که موجب قدرت ایلخان بوده
  • فصل دوم
  • گلیم و گبه
  • شناخت گبه
  • تاریخچه
  • ویژگی‌های الیاف شناسی
  • شناخت طرح و نقوش گبه‌های عشایر و ایلات
  • طرح شیر
  • اهمیت تاریخی طرح شیر
  • طرح خشتی یا قابی شکل
  • طرح حوض گبه
  • طرح گل گبه
  • طرح ایلاتی
  • طرح درختی
  • طرح هندسی
  • طرح ابرش
  • طرح چهار فصل
  • طرح اردک
  • نقش درخت
  • نقش کودک وبچه
  • نقش چادر
  • نقش گل
  • نقش سگ
  • نقش شتر
  • نقش اسب
  • رنگ آمیزی گبه
  • رنگ‌های مصرفی در گبه
  • ازانواع رنگدانه‌ها می‌توان
  • اسپرک
  • جا شیر
  • روناس
  • زرد چوبه
  • گندل
  • نیل
  • رنگ‌های گیاهی رنگرزی پشم
  • مشخصات یک گبه مرغوب
  • استاندارد و اندازه ها در گبه
  • وسایل و ابزار مورد نیاز گبه
  • رنگ آمیزی در گبه
  • گلیم
  • گلیم ایران
  • گلیم قشقایی
  • تقسیم‌بندی‌های گلیم قشقایی
  • تقسیم‌بندی گلیم براساس شیوه ها و تکنیک‌های بافت
  • دسته‌بندی طرح‌های اصلی گلیم قشقایی
  • دسته‌بندی گلیم براساس تنوع نقش مایه‌های گلیم
  • نقشمایه‌های گلیم
  • نقوش و نگاره‌های مهم در حاشیه گلیم قشقایی
  • عوامل موثر در شکل‌گیری و پدید آمدن نقوش گلیم قشقایی
  • نقش اعتقادات، باورها و فرهنگ بومی در نگاره‌های گلیم
  • اساطیر کهن‌ترین خاستگاه نقوش نمادین
  • نقش پردازی
  • ابزار بافت گلیم
  • دار
  • دار افقی
  • دار عمودی
  • کجو (کجی یا کوجی، نیره)
  • هاف
  • گوه یا پیچ
  • انواع دار عمودی
  • دار ثابت
  • دار فندک دار (تبریزی)
  • دار گردان
  • دفتین
  • قیچی
  • مواد اولیه
  • پشم
  • کرک
  • پنبه
  • ابریشم
  • تعریف چله( تار)
  • تعریف پود
  • چله کشی
  • چله کشی ترکی
  • نکات مهم چله کشی
  • کجوبندی
  • عملیات بافت
  • زنجیره
  • ساده بافی(کرباس بافی)
  • ملیله بافی (نازگل)
  • پودگذاری
  • نقشه خوانی
  • روش ذهنی باف
  • روش استفاده از نقشه‌های شطرنجی
  • انواع نقشه
  • خصوصیات بافت پله‌ای
  • پایین کشی
  • بریدن گلیم از روی دار
  • فصل سوم
  • نتیجه گیری
  • منابع

موارد مشابه از سایت هفت برگ برای دانشجویان قابل دسترس است.

بررسی نقوش تزیینی مکتب شیراز قرن هشتم (پایان نامه)

مولتی مدیا و تأثیرات آن بر گرافیک و تبلیغات

تصویرسازی با استفاده از نمادهای دروه هخامنشی

بررسی کارکرد عناصر بصری در سینمای اکسپرسیونیسم (پایان نامه)

بررسی فرم نقوش پوشاک لباس دوره زند و قاجار

بررسی عناصر بصری در پوشش زنان هرمزگان با تمرکز بر روی برقع ها

بررسی تاثیر جنبش دادائیسم و آوانگارد های نوین بر هنر مفهومی

62000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 269 عدد
تعداد محصولات 1130 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد