تحلیل و بررسی معماری ژاپن به همراه نمونه های موردی از خانه های ژاپنی

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

بررسی معماری ژاپن همراه با نمونه موردی

قیمت محصول 7000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

7000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

معماری ژاپن-طبیعت-معماری

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

معماری ژاپن

در معماری ژاپنی هماهنگی در کالبد طرح و کارکرد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معماری ژاپنی رفاه و آسایش استفاده‌کننده را هدف نهایی خود قرار می دهد.این نوع معماری به عنوان یکی از بی نظیرترین و جذاب ترین سبک های عرصه هنر معماری، از شرایط اقلیمی، وضعیت آب و هوایی، مذهب و فرهنگ غنی ژاپن سرچشمه میگیرد.

žتطابق با تناسبات

در معماری ژاپن شناخت استفاده کننده پیش از شروع طراحی الزامی است. طراحی منطبق با نیازهای جسمی و روحی، عامل مهمی در موفقیت طرح‌ها و رضایت و آسایش استفاده کنندگان است. مبلمانی که برای انسان طراحی می‌شود بی شک هماهنگ با جسم اوست.

žبهره‌گیری از فن‌آوری

žدر معماری بومی از امکانات، ابزار و مصالح موجود و در دسترس استفاده می کنند.معماری چوبی ژاپنی و ظروف و سبدهای حصیری ژاپنی نمونه‌ای از این بهره‌وریی ها در تطبیق با امکانات موجود است. روش‌های ساخت و نحوه به کارگیری مصالح بومی،به عنوان اصول هویت‌ دهنده به طراحی و معماری یک سرزمین مطرح می‌شوند.

تلفیق با طبیعت

žمعماری و ساخت و ساز بنا هم از طبیعت تاثیر می پذیرد و هم بر آن تاثیر می گذارد. هم چنین توجه به طبیعت در نحوه دخل و تصرف در طبیعت و حضور و تلفیق آن با معماری نقش مؤثری داشته است.در معماری ژاپن بهره گیری از مصالح طبیعی بکر، منجر به حضور بیشتر طبیعت در معماری شده است.معمار ژاپنی با گشودن بازشوهای ساختمان رو به بهترین مناظر زیبای طبیعی باعث می شود استفاده کننده حداکثر لذت از طبیعت را ببرد.

رابطه فرم و محتوا

ž رابطه فضای داخلی معماری و کالبد آن  متقابل است به گونه ای که کاربری های موجود در فضای داخلی  کالبد بیرونی معماری را می سازند ودیوارها و شکل بیرونی ساختمان بر ریزفضاهای درونی تاثیر کمی گذارند.

فضاهای سفید و سیاه

فضاهای سیاه و سفید در معماری ژاپن

«کوجیما» و «آکاماتسو» فضاهای یک اثر معماری را به دو دسته «سیاه» و «سفید» طبقه‌بندی می‌کنند:«سیاه‌ها» فضاهایی هستند که فعالیت‌های مشخصی را پاسخ می‌دهند و «سفیدها» فضاهایی محسوب می‌شوند که فعالیت ویژه‌ای در آن روی نمی‌دهد و از آن ها به عنوان مفصل ارتباطی فضاهای «سیاه» استفاده می‌شود. با این وجود باید به خاطر داشت چنانچه فضاهای سفید تنها پیوند میان فضاهای سیاه را ایجاد کند، شریانی ارتباطی به وجود می‌آید که روح حیات و سرزندگی را در خود ندارند.در معماری سنتی ژاپن خانه ها با پلانی مربع شکل و ستونی در وسط ساخته می شد و فضایی مسقف و نیمه باز گرداگرد محیط بیرونی خانه شکل می گرفت که فقط کارکرد یک راهروی ارتباطی را نداشت بلکه فضای مکث، سکون و تفکر نیز به شمار می رفت.راهروها و راه پله ها برخلاف دیگرمعماری ها هویت مشخصی در معماری ژاپن داشته است.

žفضاهای «سیاه» و «سفید» باز نوشته‌ای از فرهنگ و هنر

žبرای ژاپنی ها عناصر طبیعی مقدس و یادآور عظمت خداوند است. به همین جهت در فضاهای درونی و بیرونی بنا معنویت احساس می‌شود.در ژاپن عناصر طبیعی مقدس‌اند و باید در فضا نمود یابند. به این ترتیب با مقیاسی جدید به فضای خانه قدم می‌گذارند. ژاپنی روی زمین می‌نشیند و تشکچه‌ای ساده وضعیت نشستن او را اصلاح می‌کند. میز غذاخوری تا ارتفاع مناسب پایین می‌آید.این تناسب موزون وقتی کامل می‌شود که چراغ‌ها نور و روشنایی را به درستی باز تابانند و آنگاه سایه درخت مقدس که تا مقیاسی مینیاتوری کوچک شده است، بر سرخانه افکنده شود. بنابر همین روند است که در خانه ژاپنی زندگی در ارتفاع کمتر از یک متر جریان دارد.

فضای داخلی در معماری ژاپن

کالج علم و هنر لیبرال

نقاشی های ژاپن زمینه‌ای خالص و ساده دارند که با چند لکه رنگی جلوه میی یابند. همان چند تاش رنگین که در نقاطی منحصر به فرد تابلو می‌نشیند، در دیروز و امروز فضاهای زندگی نیز دیده می‌شوند. žژاپنی ها همچون سایر شرقی ها خانواده را کانون زندگی می دانند و نقطه عطف فضا در فضای نشیمن خانه که رنگ گرم و خالص طبیعت را در خود دارد، جایی قلمداد می شود که اعضای خانواده نزدیک‌ترین فاصله را با یکدیگر دارند. از این رو طراح، این نقطه برجسته را با لکه‌ای سیاه یا نواری سفید رنگ روی زمینه می‌نشاند.

فرهنگ ژاپنی را می توان در تمامی صور هنر بازیابی و بازشناسی کرد. جوهره اصلی این نوع طراحی نیز تفکری است که به فعالیت‌های جاری در فضا بیش از زمینه توجه می‌کند. در خانه سنتی ژاپنی، فضایی که به پذیرایی از مهمان اختصاص دارد خالی از مبلمان است و مراسم چای است که به اتاق جهت می‌دهد.رنگ دیوارها از همان رنگ اْکر چوب و بافت منحصر به فردش گرفته شده است.

žنجره ـ تابلویی از طبیعت

žزندگی در کالبد طبیعت جریان می یابد و مرزی بین زندگی درون و بیرون وجود ندارد.žتوجه به طبیعت و تلفیق ارگانیک بنا با محیط پیرامون گاه تا آنجا پیش می‌رود که طبیعت تنه اصلی را تشکیل داده و عناصر و مبلمان قرار گرفته در آن شاخه‌هایی روییده از این درخت به شمار می‌روند.

خانه ژاپنی

خانه ژاپنی همیشه ارتباط نزدیکی با طبیعت اطراف خود دارد.دیوارها به جای آن که نقش نگهدارنده که بام را روی خود نگه می دارند داشــته باشند به صورت تیغه هایی چوبی در آمده و به صورت کشویی حرکــت می کننــد.

معماری ایزدکده ها :

žقدیمی ترین شــکل شناخته شده برای مکان های مقدس ژاپن، کانجو؛محوطه ای مستطیل شکل پوشیده شده از شن بوده است که پیرامونش žرا ســنگ چین کرده و چهارســتون در چهار طرف آن قرار می داده اند. žدر وســط این محوطه ســنگ، یک ســتون و یا یک درخت وجود داشته اســت. بعدها همین مســتطیل ســاده از شن در میان ســازه های معماری ظاهر و در žپهنه گسترده شــده و در مقابل ساختمان های مهم کاخ قرار می گیرد و žشن سفید نیز همچنان در ایزدکده ها به معنای نمادین مسیری برای راه žرفتن و تطهیر شدن به کار می رود.ž

 

این پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری مناسب می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معماری به دیگر فایل های موجود در سایت هفت برگ مراجعه فرمایید:

فرمت قالب پاورپوینت
تعداد اسلاید 25
معماری ژاپن
تطابق با تناسبات
ظروف چوبی و سبدهای حصیری در یک خانه سنتی ژاپنی
بهره‌گیری از فن‌آوی
دخل وتصرف در طبیعت و حضور و تلفیق آن با معماری
تلفیق با طبیعت
رابطه فرم و محتوا
فضاهای سفید و سیاه
فضاهای «سیاه» و «سفید» باز نوشته‌ای از فرهنگ و هنر
نجره ـ تابلویی از طبیعت
ادیان در ژاپن
خانه ژاپنی
معماری ایزدکده ها
مراحل پیدایش معماری ایزدکده های شینتو

7000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 257 عدد
تعداد محصولات 997 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد