برقع وعناصر بصری مثل رنگ و نقش آن در رنان هرمزگان ویژه دانشجویان رشته گرافیک

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

بررسی عناصر بصری در پوشش زنان هرمزگان با تمرکز بر روی برقع ها

قیمت محصول 75000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

75000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

برقع

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

برقع روبندی است که زنان استان هرمزگان از دیرباز تا کنون از آن استفاده می‌کنند. رنگ و نقش برقع در مناطق مختلف استان، متناسب با شرایط تاریخی، اقلیمی و فرهنگی، متفاوت می‌باشد. این تحقیق کارکرد نمادین و جنبه‌های زیبایی‌شناسی هنری برقع را بررسی می‌کند. ویژه دانشجویان رشته گرافیک مولتی‌ مدیا و تأثیرات آن بر گرافیک و تبلیغات (پایان‌نامه)  و  طراحی موشن گرافیک با استفاده از عناصر بصری (پایان نامه) از سایت هفت برگ قابل دسترس است.

پوشش زنان هرمزگان

پوشش در استان هرمزگان از تنوع ویژه‌ای برخوردار است؛ پوشش برای مردان و زنان این استان دارای ویژگی‌هایی است که متناسب با شرایط جغرافیایی این منطقه می‌باشد. برقع یکی از پوشش‌هایی است که در بین زنان هرمزگان رایج است. این پوشش از گذشته‌های دور در استان هرمزگان مورد استفاده بوده و سیر تکاملی خود را نسل به نسل سپری کرده تا به امروز رسیده است. برقع در مناطق گوناگون هرمزگان با توجه به شرایط مختلف اقلیمی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی به انواعی تقسیم می‌شود که متناسب با شرایط آن منطقه می‌باشد.

پوشش در مناطق مختلف هرمزگان

بعضی از جزیره‌های مهم هرمزگان عبارت‌اند از قشم، کیش، ابوموسی، لاوان، هرمز، لارک و سیری که در نوع پوشاکشان تفاوت‌های جزیی نمایان است. لباس محلی در استان هرمزگان خاص و منحصر به فرد است. تقریبا در تمامی این جزیره‌ها نوع پوشش با تغییراتی جزیی بسیار شبیه یکدیگر می‌باشند. به گفته برخی محققین پوشاک این منطقه تقریبا به لباس‌های هندی و عربی شباهت دارد. گرچه نمی‌توان به صورت دقیق این گفته‌ها را تایید کرد. زیرا آنچه این شباهت را نشان می‌دهد زری دوزی و مشابهت زیور آلات این منطقه با کشور هندوستان و یا طرح لباس بندری با لباس مردم امارات است. با توجه به این مساله که قدمت لباس بندری از تاریخ به وجود آمدن امارات بیشتر است. گمان می‌رود رفت و آمد بازرگانان و تجار عرب و هندی و ایرانی به این مناطق باعث تاثیرپذیری از این فرهنگ‌ها شده است.

انواع پیراهن زنان هرمزگان

انواع پیراهن های زنان هرمزگانی: کَندوره، گَوَن، اُشکُم، نُشتَه، آستین فراخ، کِلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی، ساده شلالی، کمرچین و پیراهن بلوچی است.

چادر

در یک قرن اخیر زنان بندری و هرمزگانی پارچه‌های گوناگونی را از جنس رنگ و طرح مورد استفاده خود قرار دادند. که به مرور زمان این پوشاک دستخوش تغییر قرار گرفت. پارچه‌هایی که در قرن حاضر در شهرهای بندرعباس، میناب، بندرلنگه به عنوان چادر مورد استفاده است عبارتند از: شیله، شیله نیم طاقه، شیله بند زرد، شیله بند سبز، شیله نیم فاق براق، اطلس، کیش، ویل، ژورژت، سوفون، ویل لندنی، ویل گل ابریشمی و غیره. بیشتر چادرها به رنگ‌های قهوه‌ای،خردلی و خاکستری مایل به آبی و دارای طرح‌ها و نقش‌های بسیار زیبا و جذاب است. بیشتر نو عروسان از چادر ویل گل ابریشمی سبز رنگ استفاده می‌کردند.

برقع زنان هرمزگان

در پوشاک بانوان هرمزگان ملحقاتی وجود دارد که علاوه بر جنبه تزئینی جنبه کاربردی نیز دارد.  از مهم‌ترین این ملحقات، برقع است. این نقاب در زبان محلی «برکَه» نامیده می‌شود، سبب پوشیده شدن صورت زنان و دختران از غریبه‌ها و محافظت صورت آنان از تابش نور خورشید می‌شود. اغلب زنان ساحل‌نشین قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از آن استفاده می‌کنند ولی در مناطقی مانند رودان، حاجی‌آباد و بستک دیده نمی‌شود. جنس برقع از پارچه‌های کتانی است. در قسمتی از آن که به هنگام پوشیدن روی بینی قرار می‌گیرد، از مقوا یا چوب باریک استفاده می‌کنند.

تعریف دیگر از برقع‌های زنان هرمزگان

بُرقَع یا برقه پوششی است که برخی زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند. این پوشش بیشتر در افغانستان و پاکستان و منطقه هرمزگان ایران رایج است. نوع رایج آن در مخصوصا افغانستان و پاکستان تمام بدن زن، از جمله چهره او را می‌پوشاند. معمولاً در برقع، چشم‌ها پشت یک پرده یا صفحه مشبّک قرار می‌گیرند. در هرمزگان به پوشش نقاب مانند که تزیینات رنگی دارد نیز اطلاق می‌شود. نقابی مخصوص زنان سواحل خلیج فارس که آن را به عربی بُرقع (Borqe)به گویش محلی مناطق هرمزگان بُرکه (Borke)،در مناطقی از بندر لنگه بَتوُله (Batoole) و میان مردمان مناطق شمال بندر لنگه و جنوب استان فارس، لارستان، تبیله (Tabile) می‌نامند.

دلایل استفاده از برقع‌های رنگی

دلایل استفاده از برقع عبارتند از حفظ حجاب، محافظت پوست صورت در برابر نور خورشید، ناشناس ماندن در شغل‌هایی چون دستفروشی و پیله‌وری و همچنین برای زیبایی و زینت می‌باشد. گاهی یکی از این دلایل با توجه به شرایط موجود در آن زمان یا مکان پررنگ‌تر از دلایل دیگر جلوه‌گر می‌شود. شاید بتوان گفت، مهم‌ترین دلیل ماندگاری برقع، حفظ سنت و فرهنگی است که از گذشته‌های دور به امروز رسیده و برای مردمان این مناطق بسیار پر اهمیت است، چنان که پس از گذشت قرن‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکل و رنگ برقع‌های زنان

برقع‌های نخی در شرق استان و همچنین در شرق مرکز استان، بندرعباس، غالباً به شکل مستطیل ساخته می‌شود. رنگ این برقع‌ها، تنالیته‌هایی از قرمز می‌باشد؛ گاهی رنگ بنفش نیز در ساخت برقع استفاده می‌شود. روشن و یا تیره شدن رنگ قرمز سن استفاده کنندگان و مجرد یا متأهل بودن آن‌ها را نشان می‌دهد، به این صورت که برای مجرد‌ها و پیرزن‌ها رنگ‌های تیره و برای تازه عروسان و جوانان رنگ‌های روشن به کار می‌رود.

نقوش برقع

نقوش مورد استفاده در این برقع‌ها بسیار ساده، انتزاعی و اکثراً به صورت قرنیه اجرا می‌شوند. این نقوش بیشتر برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه می‌باشد. در جزایر و غرب استان و همچنین غرب بندرعباس، برقع، شکل مستطیلی خود را از داده و دارای انحنا می‌شود و تغییراتی در شکل کلی آن به وجود می‌آید. رنگ این برقع‌ها نیز تنالیته‌هایی از مشکی و طلایی است.

نقش ماسک در فرهنگ آفریقا

قاره آفریقا با قبایل و سرزمین‌های گوناگون از مناطق خشک و کویری تا جنگل‌های سبز و انبوه، بدون شک یکی از مناطق بکر و دست نخورده جهان است که علی رغم نفوذ استعمارگران غربی در آن و تلاش برای تبلیغ زبان، فرهنگ و آداب و رسوم اروپایی، دارای ریشه‌های قوی سنت‌های قومی و قبیله‌ای است. آداب و رسومی نظیر خداباوری، باطل کردن طلسم روح گیری، تقدیس نیاکان، جادوگری، باطل کردن سحر، مراسم ختنه نوجوانان، نقاشی بر روی بدن، ساخت مجسمه و صورتک، امروزه  تنها به عنوان تخیلات خام انسانهایی عقب افتاده و غیر متمدن در نظر گرفته نمی‌شوند. این سنت‌ها تجسمی از تاملات و رسوم پیچیده و کهنسال مردم این قاره در زمینه شناخت طبیعت و جایگاه انسان در جهان هستی است.

برقع‌های مختلف زنان در ایران

برقع در ایران تا دوره قاجار استفاده می‌شد و بعد از این دوره به علت سیاست کشف حجاب رضاشاه٬ دیگر از برقع استفاده نشد. بعد از خلع رضاشاه فقط مردم استان هرمزگان از برقع استفاده می‌کنند که در بندرعباس و توابع ان بُرکه (Borke) و در مناطقی از بندر لنگه بَتوُله (Batoole) می‌گویند. بتوله نقابی است بر روی چهره زنان و جزئی از حجاب زنان ایران در استان بوشهر به ویژه شهرستان کنگان است. بتوله برگرفته از واژه «بتول» و دارای معانی گوناگونی می‌باشد از جمله: بریده، گسلنده، گسسته از ازدواج، پاکدامن، پارسا و جز اینها.

انواع برقع در هرمزگان

مهم‌ترین انواع برقع بر اساس اقلیم مناطق عبارت‌اند از: برقع مینابی، بلوچی و قشمی. بر اساس مواد و شیوه ساخت نیز می‌توان آن‌ها را در سه دسته‌ی کلی برقع‌های نخی، شیله‌ای و پارچه‌ای باز تعریف کرد.

اجزای برقع و پارچه‌ی آن

اجزای برقع عبارت‌اند از: بند،حلقه و پرچه

پارچه،در برقع‌های نخی به عنوان زمینه‌ی برقع به کار می رود؛ سپس روی آن سوزن دوزی انجام می‌گیرد. اما در برقع‌های پارچه‌ای ، بدون سوزن‌دوزی استفاده می‌شود. در برقع‌های نخی برای استحکام بیشتر، کاغذی به پشت پارچه دوخته می‌شود.

 

دلایل استفاده از رنگ‌های تیره برقع برای زنان مسن

زنان مسن به دو دلیل از رنگ‌های تیره استفاده می کنند؛ دلیل اول شباهت معنایی با برقع دختران دارد؛ به این معنا که تیرگی برقع، وقار و جا افتادگی آن‌ها را می رساند؛ دلیل دوم، پیری و مسن بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر؛ استفاده از رنگ‌های تیره به این معنا است که آن‌ها دیگر جذاب و پرانرژی نیستند و سال‌ها از جوانی‌شان گذشته است. برای زنان مطلقه، استفاده یا عدم استفاده از برقع به انتخاب خودشان بستگی دارد. اما زنی که شوهرش را از دست داده، بنا به رسم و عرف آن منطقه تا چهل روز، یک سال و در برخی موارد تا ازدواج بعدی و گاهی تا آخر عمر از برقع‌های تیره استفاده می‌کنند.

نتیجه

تفاوت برقع، برای زنان متأهل جوان با مسن، در اندازه‌ی چشمی آن است. برای زنان جوان،چشمی برقع بازتر است و قسمت بیشتری از صورت دیده می‌شود؛ اما برای زنان مسن‌تر، چشمی برقع کوچک‌تر شده و در برخی موارد؛ فقط چشم‌ها قابل دیدن است. در مقابل به پهنای نوار پایین برقع اضافه می‌شود. به نظر می‌رسد پهنای برقع و تنگ شدن چشمی آن برای افراد مسن، افزون بر اینکه وقار و جا افتاده بودن فرد را می‌رساند، باعث کمتر دیده شدن چین و چروک صورت آن‌ها نیز می‌شود و به نوعی ،کارکرد زیبایی‌شناسی دارد. در مناطقی که از برقع‌های نخی استفاده می‌شود، زنان مسن و پیرزنان نیز همانند دختران مجرد، از برقع‌هایی با رنگ‌های تیره مانند مشکی، قهوه‌ای و زرشکی نیز استفاده می‌کنند.

مشخصات فایل

قالب فایل : ورد قابل ادیت (تعداد صفحه : 114) با حجم (15.6 MB)

محتوای این فایل شامل:

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول پوشاک زنان هرمزگان
تن پوش زنان هرمزگان
پیراهن کمرچین
پیراهن بلوچی
اورنی
جلبیل خوسی
لیسی
شلوار بندری
برقع
انواع رودوزیها در ایران
نقوش شک بافی
فصل دوم نقاب و برقع‌های زنان
نظریه‌ها
ماسک های آیینی
نقش ماسک در فرهنگ آفریقا
ماسک های اقیانوسیه
آمریکای شمالی
آمریکای لاتین
برقع
برقع‌های زنان در افغانستان
برقع‌های زنان در کشورهای عربی
برقع‌های زنان در ایران
انواع
فصل سوم : برقع‌های زنان در هرمزگان
تلفظ های گوناگون برقع‌های زنان در هرمزگان
دوخت برقع‌های زنان
انواع برقع‌های زنان در هرمزگان
برقع‌های نخی
برقع‌های شیله‌ای
برقع‌های پارچه‌ای
اجزای برقع‌ها
بند
حلقه
پارچه‌ی برقع‌ها
شیله
ساخت دماغی
فرهنگ استفاده از برقع‌ها
برقع‌های دختران
برقع‌های زنان متأهل
برقع‌های در مراسم عروسی
برقع‌های در مراسم عزاداری
استفاده از نقاب
نگهداری برقع‌ها
دلایل استفاده از برقع
ساختار برقع‌های هرمزگان
زیبایی شناسی
ساختار برقع‌های نخی
ساختار برقع‌های جاسک
چشم بند
بررسی رنگ‌ برقع‌های گل و طوف
علت چهار گوش بودن برقع‌های نخی
ساختار برقع میناب
نقوش برقع‌های میناب
ساختار برقع‌های شیله‌ای
ساختار برقع‌های قشم
ساختار برقع‌های بندر لنگه
نتیجه گیری
نمونه‌های شک بافی
منابع
گزارش کار عملی

75000 تومان – خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 269 عدد
تعداد محصولات 1130 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد