دادائیسم و آوانگاردهای نوین و نقش این جنبش در هنر مفهومی ویژه دانشجویان رشته گرافیک

سایت تخصصی هفت برگ بهترین مرجع پایان نامه ، آموزش و ارائه دهنده مقالات تخصصی

بررسی تاثیر جنبش دادائیسم و آوانگارد های نوین بر هنر مفهومی

قیمت محصول 70000 تومان

آسان خرید کنید

تضمین کیفیت فایل

پشتیبانی 24 ساعته

70000 تومان – خرید

0 خرید

۰دیدگاه

تاثیر جنبش دادائیسم

رتبه دادن به محصول

جزییات محصول

جنبش دادائیسم درسال 1916 در زوریخ آغاز و در اوایل دهه 1920 در پاریس پایان یافت. این جنبش در کشورهای دیگر از جمله کلن، آمریکا، پاریس و برلین نیز فعالیت داشت. دادائیستها درخلق آثارشان ازخود ابتکاری به خرج نمی دادند و بیشتر از اشیایی که دم دست و دور ریختنی بودند و فاقد استفاده، به آنها زندگی دوباره و آنها را به یک اثر هنری تبدیل می کردند. هنرمندان دادائیسم بیشتر به جهانی بودن این جنبش تاکید داشتند: دادائیسم ها بر ضد هنر بودند. در این راستا آوانگاردها نیز در آثارشان دنبال ضامین پیشرو بودند. هنر مفهومی بر آن بود تا دیدگاه سنتی را طرد کرده و هنر جدیدی به وجود آورده و بیشتر یک جریان بر اندازی بود تا یک جنبش هنری. در یک برحه از زمان نیز هر اثری را که در حوزه هنر مدرن جای نمی گرفت و ظاهری نامتعارف داشت را اثر مفهومی میدانستند.

هدف از دادائیسم وآوانگاردهای نوین

این جنبش ها تاثیر بسزایی در هنرمدرن و ارزش بخشیدن اشیا فاقد استفاده در هنر می باشد. هنرمندانی از زوریخ برخواستند و با اشخاص دیگری از کشورهای مختلف برای بهتر کردن و شناساندن این جنبش ها به کل دنیا نهایت تلاش را انجام دادند. شخصی بنام مارسل دوشان با حاضر اماده هایش هنر را قالب تفکر گرفت و اما هنر مفهومی که سبک جدیدی را وارددنیای هنرمندان و به دنبال سرکوبی هنر سنتی بود با تفکر به اینکه هنرهای جدیدی باید وارد عرصه هنرمندان و دنیای هنر شود. در واقع مفهوم را از یک اثر بیرون کشید و به گونه ای از اشیا و اجسام اطرافمان استفاده کنیم و در آن تغییراتی به وجود بیاوریم که با آن خلق و خو گرفت و هر لحظه ازآن تاثیری جدید به ذهنمان خطور کند نه اینکه همانند هنر سنتی فقط به ظاهر اثر هنری توجه داشته باشیم.

تاریخچه دادائیسم

این واژه [دادائیسم] که بحث بر سر بوجود آمدن آن همواره وجود دارد، به رویدادی اطلاق می شود که در آن بازی با مفاهیم تصادف محض و آزادی تمام و کمال، عناصر تعیین کننده در خلق اثر هنری بودند. این جنبش زبان خود را برپایه ی موضع گیری انتقادی نسبت به فرم های هنری و جامعه ی آن دوران بنا نهاده بود. نویسنده و فیلسوفی به نام هوگوبال، شاعری به نام تریسان تزارا، پزشک شاعری به نام ریشاردهولسنبک  وهانس آرپ  و مارسل یا نکو که هر دو نقاش بودند، نظریه پردازان و پایه گذاران این گروه بودند. دادا همه چیز و نفی همه چیز است؛ تصادف محض است ونظم، آزادی در بازی با مفاهیم و تمایل به دادن هر نظم پیش پا افتاده ای به آشوب های جهان است.

آثار دادائیسم

«آثار دادائیستی خواه سه بعدی باشند یا دو بعدی، یک وجه مشترک دارند. انتقاد از تولیدات هنری‌ که خود را آوانگارد می‌دانند اما طرح کلی آنها کما بیش سنتی است. دادا از نظر اثر انتقاد نمی‌کرد. بلکه منتقد نظمی بود که طرح‌های کلی انتزاعی را تعیین می کرد. دادائیست‌ها اثر را به عنوان یک کنش زیبایی شناختی محض در نظر می‌گرفتند.  این امکان را می‌داد که به انبوه مهار نشدنی موادی که جامعه‌ی مدرن آنها را دور می‌ریخت و روی هم می‌انباشت، زندگی دوباره دهد. در آثار دادائیست‌ها، اشیاء حالتی در هم و بر هم داشتند. در همین در هم و برهمی و انبوه فرم‌ها و نشانه‌های تصادفی و رخدادهای گوناگون بود که آثار  به انجام می‌رسیدند.

نظریات هنرمندان دررابطه با دادائیسم

«بیش از هر چیز، دادائیسم نوعی بیان نگرش ذهن بود. جوانان در سرتاسر جهان به کمک آن توانستند نسبت به طغیان‌های سیاسی و اجتماعی آن زمان واکنش نشان دهند. دادائیست‌ها اعتراض خود را با فعالیت‌های هرج و مرج طلبانه، غیرمنطقی، متناقض و به معنای کلمه «بی معنا»، و نیز با خواندن قطعات شعر و نثر و در قالب هنرهای تجسمی ابراز نمودند. نویسندگان و هنرمندان، پیش از این، در موقعیت‌های مشابه، به صورت‌های دادا گونه‌ای از بیان متصول می‌شدند. در ضمن تمام تعاریف ارائه شده برای دادا بسیار گنگ و مبهم بود. در صورت بسط آن تعاریف، حامیان دوردست و بسیاری از شخصیت‌های فرعی نیز دربرگرفته می‌شدند. دادائیست‌ها می‌خواستند برعصر خود تاثیری بگذارند. به همین دلیل بیش‌تر از هر چیز بر عنصر «فعال بودن» در فعالیت‌هایشان تاکید داشتند.

دادائیسم برجسته

خلق اثر دادای برجسته به سال 1916 بر می گردد، سالی که جنبش دادا در زوریخ پایه ریزی شد. این اثر جزئی از یک مجموعه به نام صور زمینی است. [هانس آرپ] با همکاری محبوبش زوفی­تا­وبر توانست مجموعه ای مرکب از اشکال هندسی ساده پدید آورد. نتیجه این فعالیت های مشترک، پیدایش دادای برجسته بود که برای فعالیت هنری او در عرصه هنرهای تجسمی، شروع جدید و حیرت انگیزی محسوب می شد. صور زمینی، نقش برجسته هایی از چوپ است که هانس آرپ آنها را یکی یکی روی هم قرار داده و با پیچ به یکدیگر نصب و سپس رنگشان کرد است. طراحی گرافیک محیطی محله سنگ سیاه شیراز و بررسی کارکرد عناصر بصری در سینمای اکسپرسیونیسم (پایان نامه) از سایت هفت برگ برای دانشجویان رشته هنر و گرافیک قابل دسترس است.

تاثیرات جنبش دادائیسم

در مجموع باید گفت که جنبش دادا با حرکت عصیانگرایانه و سنت شکنانه خود، راه را برای پیشروان عرصه هنر و زمینه را برای ظهور سبک های هنری بعدی و به ویژه سورئالیسم آماده ساخت. اگر چه عقاید و رفتار دادائیست ها مبتنی بر ویرانگری و نقض همه امور عقلانی و قوانین اجتماعی بود. اما درپس این ویرانگری آنها در پی خلق دنیایی زیبا و عاری از جنگ و نفرت بودند. به عقیده آن ها هنرمند باید در پی خلاقیت باشد واین خلاقیت را در وجود خود جستجو کند. سنت های گذشته نباید ذوق و قریحه او را محدود سازد. تعریف کردن دادا، عملی غیر دادائیستی است. دادها: اگر هم مخالف خوانی می کنند، فقط برای این است که حق دارند و ««به دادا اعتماد نکنید، دادا همه چیز هست. دادا، به همه چیز شک می کند [به همین دلیل] داداهای واقعی، خود با دادا مخالف‌اند.

پیشرو یا آوانگار

آوانگار به هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی گفته می‌شود که در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب‌ها یا مضامین را در آثارشان استفاده کرده‌اند. اغلب بانی جنبش‌های نو بوده‌اند. آوانگارد برای توصیف کردن بخشی از ارتش که در حال پیشروی بود، استفاده می‌شد، در حال حاضر نیز به گروهی اطلاق می‌شود که خود را نوآور و جلوتر از مردم می‌دانند. جنبش‌های آوانگارد ابتدایی قرن به سمت دنیایی نو روی آورده بودند. در آن نظریه‌ها، روز‌به‌روز جسورانه‌تر و انقلابی‌تر می‌شدند. با آزمودن تکنیک‌های بدیع سعی داشند در دنیایی که بیش از پیش در حال تغییر بود، به هنر دلیل موجودیت دهند. بخش مهمی از تحولات هنری آوانگارد در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، تحت تأثیر موج فکری تروتسکیسم موسوم به چپ جدید – یا چپ آمریکایی – به وقوع پیوست.

هنر واقعیت و آوانگارد نوین

در سال‌های میانی قرن، چهره‌هایی در مسیر هنر مدرن به ظهور رسیدند. که با رویکردهای بدیع و بحث برانگیز خود، مفهوم و ساختار هنر مدرن را با چالش‌هایی جدی مواجه ساختند. این چهره‌های سنت شکن، در اروپا و آمریکا، دریافت‌های مدرنیستی نسبت به هنر و زیبایی شناسی را طرد کرده است. همچنین مسیر دگرگونی آن را هموار  کردند. در میان مطرح‌ترین هنرمندانی که در این سال‌ها با بدعت‌های جنجالی خود، سیر تاریخ هنر مدرن را دستخوش تحول ساختند. نام شش شخصیت بیش از دیگران جلوه می کند: ایوکلین فرانسوی، پیرو مانزونی ایتالیایی و جوزف بویز آلمانی در کنار جان کیج، رابرت راشنبرگ و جاسپر جانز آمریکایی.  بسیاری از آثار این شش هنرمند،در حقیقت نقد هنر بود و کنکاش در رسانه ی هنری، ساختار زیبایی و نسبت آنها با واقعیت.

هنر مفهومی

هنر مفهومی، شکلی از بیان هنری است. تلاش دارد تا جنبه فیزیکی و ظاهری کار را تنزل ببخشید. و به جای آن نیروی ذهنی ناشی از اثر هنری راتقویت کند. در این نوع از هنر تحریکات بصری و نوری به نفع روند فکری و هوشمندانه ادراک اثر هنری، کم اهمیت شمرده شده است. مخاطب اثر هنری به همراهی و گفتمان با خالق آن یعنی هنرمند دعوت می‌شود. فرآیند آفرینش اثر هنری با فرایند ادراک و دریافت آن به نوعی پیوند می‌خورد. هنر مفهومی اساساً از الگوهای فکری سرچشمه می‌گیرد.در این راه از هر وسیله و موادی که با ابزار ذهنی هنرمند سازگاری دارد، مدد می‌جوید. نخستین ظهور هنر مفهومی، همانند هنر مینیمال، به نیمه دوم دهه 1960 باز می‌گردد. هنر مفهومی در برخی موارد، برخلاف ذات و تعریف خود، صورتی کاملا فیزیکی و شکلی ناشی از تجسم تفکری، که به شیوه‌ای کاملا ادبی بیان شده به خود می‌گیرد.

راهبرد زبانی و نشانه

زبان یک نظام ارتباطی بسیار کهن و در عین حال یک الگوی بیانی فوق العاده روشفنکرانه ای است. از همان ابتدا توجه همه هنرمندان مفهومی را عمیقاً به خود جلب کرد.آن‌ها مصمم به استفاده ازالگوی نظری حوزه‌های دیگری همچون ادبیات، علوم و فلسفه در ارائه آثارشان بوده‌اند. رسیدن به این امر مهم از طریق زبان میسر می‌دانستند. از حیث نظری هنر مفهومی بسیار تحت تأثیر پوزیتیویسم منطقی و فلسفه زبان‌شناسی لود و یک وینگنشتان نیز تحلیل ساختارهای متنی در نوشتارهای رولان بارت قرار داشت. درک ساختار زبان و چگونگی شکل‌گیری معنا از طریق چرخ اجزاء زبانی، هنرمندان مفهومی را عمیقاً تحت تأثیر قرار دارد. این دریافت که معنا در پدیده‌های زبانی به هیچ وجه ذاتی نبوده است. این زبان کاملاً ساختنی و «قراردادی» است. این امر باعث گسترش تردیدها نسبت به صحت و صداقت هرگونه ساختار زبانی، اعم از متن و یا تصویر شد.

تاثیر جنبش دادائسیم و آوانگاردهای نوین بر هنر مفهومی

زبان یک نظام ارتباطی بسیار کهن و یک الگوی بیانی فوق‌العاده روشنفکرانه‌ای است. توجه همه هنرمندان مفهومی عمیقا به آن جلب شده است. از حیث نظری، هنرمفهومی بسیار تحت تاثیر پوزیتیونیسم منطقی و فلسفه زبان‌شناسی لودویک­تیگنشتاین و نیز تحلیل ساختارهای متنی در نوشتارهای رولان بارت قرار داشت. مهمترین گفتار نشانه‌شناسی، که باعث تقویت دیالکتیک هنر مفهومی و گسترش بحث تطبیقی در مقایسه رویکرد مدرن و آوانگارد شده دسته‌بندی نشانه‌ها بود.حاضر آماده‌های دوشان نقشی مهمی را در به چالش کشاندن باورهای نظری رایج، به ویژه در مورد مرز میان هنر و غیرهنر، ایفا کردند. همین امر باعث تقویت این پندار شد که قضاوت زیبایی‌شناسانه تنها معیار تحلیل یک اثر هنری نیست. هنرمندان آوانگارد با آثار گفتار و کردار خود، بزرگترین چالش نظری را در برابر تفکر مدرنیستی رقم زده‌اند. افول جریان غالب آن یعنی اکسپرسیونیسم انتزاعی را سرعت بخشیدند.

مشخصات فایل

قالب فایل : ورد قابل ادیت (تعداد صفحه : 121)با حجم (18.0 MB)

فهرست مطالب
فصل اول: بررسی جنبش دادائیسم

فصل دوم: آوانگارد نوین

فصل سوم: تاثیر جنبش دادائیسم و آوانگاردهای نوین هنر مفهومی

70000 تومان – خرید

محصولات مرتبط

مرمت آثار هنری

پاورپوینت مرمت آثار هنری

شامل 0 فروش 8500 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

لینک های مفید

جواز های ما

تعداد کاربران 265 عدد
تعداد محصولات 1103 عدد
تعداد نوشته ها 7 عدد